Treverket varer i 100 år! (90-400 år i følge riksantikvaren)

Hei og hopp

Jammen er det en fin dag i dag også og i ettermiddag er det meldt lyn og masse vind, gleder meg alt til det 🙂

 

Plattingen jeg lagde her om dagen er jo ubehandlet tre som jeg fant i tilhengeren med ting som skulle på søpla.

Jeg liker gjenbruk og synes vi forsøpler og kaster for mye men nok om det.

 

Vurderte å beise plattingen

men så vet jeg at beisen preller av etter kort tid og så setter man labbene rett oppå gift så jeg bråbestemte meg i dag for å brenne treverket.

Det er en gammel japansk teknikk som også er brukt i Norden. De eldste husene som er behandlet slik har stått i over 100 år uten maling og beis, tenk det du! Så det er holdbart. Eneste er at jeg skrudde fast alt i forskalinga til støpen så jeg gravde ikke opp og brant alt men den holder mye lengre enn om jeg hadde beisa den så det blir nok supert!

Jeg brukte en slik flammepistol fra Biltema

Det er jo genialt. Beskytte treverket og få en overflate som er giftfri både for tottelottene og miljøet, to fluer og alt det der 🙂

Eneste er at man blir litt skitten mens man holder på, flaks vi har utedusjen 😀

Etter å ha brent plattingen spylte jeg godt også rundt hele plattingen.

Jeg ble skikkelig superfornøyd 😀

Neste gang jeg skal gjøre noe slikt skal jeg brenne treverket før jeg skrur det sammen for da får jeg grunnet alle sidene og det

blir enda mer holdbart

Nå er alt klart for litt dusjing HURRA

Kan tilogmed spille diskgolf mens jeg dusjer, snakk om luksus 😀

 

Visste du at brent treverk ikke råtner pga sin basiske overflate?  Leste et sted at en riksantikvar sa at brent trevirke kan vare fra 90-400 år!! Tenk det vedlikeholdsfritt, fantastisk! Jeg visste det ikke før jeg leste det 🙂

Synes du det er for mye giftstoffer rundt oss?

CU nå er det frokost her (sommermodus)

Takk for besøket og velkommen igjen <3

 

4 kommentarer
      1. Tusen takk 🙂 Jeg lærte det ganske nylig selv også 🙂 Synes det er litt kos å sitte inne og høre på uvær men skjønner godt at noen ikke liker det <3

        1. helt ok med uvær om det er rett årstid ,men kjedelig å måtte gå i regnkle og ull mesteparten av sommeren ,så nå gleder eg meg til ferie om en uke ,da håper eg vi finner sommervarmen når vi suser rundt i bobil

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg