Selvberget med grønnsaker

Hei alle sammen

 

I år tenkte jeg å bli mer selvberget med grønnsaker.

Det er jo greit å ha et mål tenker jeg, sunt er det også.

Å dyrke sine egne grønnskaker er jo fantastisk egentlig og så er det så kos å se at det spirer og gror

Plenen i år er å ha:

Rukkola

salat

spinat

paprika

tomater (flere typer)

chili

asparisbønner

sukkererter

meloner

agurker

potet og kanskje gulrøtter

og kanskje druer

 

Druer er jo så godt i salaten

 

Jeg lagde en tegning på 2 store bedd med slik bue over

Gjelder å ha en god arbeidstegning

 

og forleden dag skulle vi starte. Var bare det at det ble full snøstorm og minusgrader.

Ble så deppa at jeg lagde en diger pannekakerøre og så spiste jeg pannekaker hele dagen, frokost, lunsj og middag

Måtte gjøre noe for å forbedre humøret:

(Rakk ikke å ta bilde av pannekakene for de var så gode)

Kjiper’n når været ødelegger, men i dag du…er det vår og vi gikk igang, hvor bra er ikke det 😀

Jeg blir glad bare av å se på planker, lukter godt gjør de også

Planen er 7 1/2 meter med urtekasser med en bredde på nesten en meter

Eller det andre bedret blir kanskje litt kortere (det på andre siden av veien)

I alle fall så gikk hele dagen nesten med til å vatre opp gammeleriken av noen planker,

fyttimainnskjiten bakken er ikke i nærheten av i vater

Brukte mursteiner og papp under ramma for at treverket ikke skal ligge på bakken og suge fukt.

og så ble den beiset under og fikk på jordrottesikring før den ble snudd

I morgen skal vi prøve å få andre siden av veien til å bli i vater, oh halleluja sier nå jeg, men GØY er det åkke som 😀

Og så må vi få fatt i mer hønsenetting. Det er en god plan for i morgen spør du meg

 

Noen mer det er lurt å dyrke?

 

Tror du det blir bra? (si: ja)

Skal du dyrke noe i år?

 

 

CU må løpe, skal nemlig kjøre i gang noen maskiner klær og rydde bittelitt.

 

Takk for besøket og velkommen igjen <3

 

 

 

9 kommentarer
    1. grønnkål er alltid lurt å dyrke ,den kan høstes til over nyttår :=) og bladbete eller mangold,stilken smaker litt jord ,men bladene er supre å blande i salaten ,og dei bruker å være meget voksevillige hos meg :=) squash er også noe som gir rikelig avling ,du kan bruke dem rå i salaten eller skrape ut innmaten ,fylle resten med en fylling du liker om den er vegetar eller med kjøttdeig ,drysse over ost og gratinere i ovnen ,tror ikke du vil angre på squash i hagen :=)
      jeg skulle ikke så i drivhuset i år ,men jammen er det noe som spirer der som jeg ikke har sådd i år ,ikke utenkelig att det er spinat men det får tiden vise ,jeg har sikkert sølt litt med frø tidligere :=) spinat er ypperlig å så i drivhus nå

      1. Tusen takk for tips 🙂 Prøvde meg på grønnkål for noen år siden men alt ble angrepet og ingenting kunne spises. Hvilken type grønnkål bruker du og har du nett over?
        Squash har jeg aldri spist. Tror jeg må kjøpe en og se om jeg liker dem 🙂 Mangold høres yberbra ut, skal se om jeg finner det, takk 😀 Spinat er jo kanon 🙂 Har planta det i plantekasse ute og det spirer og gror 🙂 Så spennende at du får vekster selv om du ikke har sådd i år 😀 GØY

        1. squashen du dyrker selv er mye bedre enn den kjøpte så det blir ikke rett sammenligning :=) jeg bruker den krusete grønnkålen og jeg har fiberduk over fra dag 1 frøa er sådd,kålmøllen kan komme under så du må sjekke og fjerne om du ser smålarver ,det er verst når det er unge spirer ,når det har blitt store planter er det mindre angrep,da har du noe hele høsten og vinteren og på det stadiet er der ikke kålmøll

          1. Da må jeg se om jeg får fatt i det 🙂 Skal den klatre? Tusen takk for masse nyttig info 😀 <3 Ha en strålende flott dag <3 Nå kommer sola 😀

    2. Dette blir bra. Masse gode grønnsaker. Og det er helt klart med en stor tomt når man skal bygge slikt noe. Kjempebra dette her. Fikk unna en hel hug med tøy i går, sjekka skatten(happy) og besøkt mine foreldre så nå kan torsdagen komme. Det er snart helg og mulig jeg skal en tur til Hokksund hvis det blir noe av. Ha en fin dag.

    3. Du gode min, du har jo blitt gartner! Det flotte drivhuset da og sånne planer. Jeg er sikker på at du kommer til å fikse alt du vil. Det blir gøy å følge med her. Husk gressløk og persille sier jeg, og stemorsblomster, tagetes og ringblomster. Herlig med litt farger av blomster og de er jo spiselige også. Lykke til. Klem fra meg 🙂

      1. Hehe nesten 😀 Tusen takk har mange planer og planer er alltid GØY 😀 Har noen nye ting jeg skal prøve mot brunsnegler i år som jeg er yberspent på, så det er bare å følge med om du også har de sneglene Gressløk har jeg men persille har jeg ikke. Takk for tips 😀 Foresten går det å bare plante en fra butikken? :)Oi du jeg har helt glemt blomster! Fyttiskjiten det var bra du sa, TAKK <3 Ha en nydelig liten vårdag fine du <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg