Ormealarm + jordbær

Det er noe så forfriskende med regn I alle fall når det har vært så tørt som Sahara her i lang tid. Alt lukter så godt

og pollenallergien fordufter og energien kommer tilbake. Benyttet dagen til å vaske drivhuset og det var på tide

Plantet først noen nye frø (siden det alltid blir endel gris av det

Nyspylt og ryddig, akkurat sånn jeg liker det best <3

Men i dag da jeg kom ut i drivhuset fikk jeg sjokk. Gjett en gang hvem som også syntes at rent drivhus er digg, en ORM!

Kan love at trompeten satte på sirenen. Gitaristen hoppa opp av sofaen og kom til unsettning, heldigvis.

Jeg klarer ikke ormer, det går bare ikke. Heldigvis var det en slik som ikke biter. Ikke at jeg skjønner det men en grei orm liksom.

Nok om det

Dagene er supre med sunn levende mat (+ noe munngodt)

Hver morgen lager vi juice av spinat, rabarbra, brokkoli, eple, druer, ananas

supersunt og utrolig digg

og jordbær og når vi snakker jordbær. Sto på plantasjen og så på jordbær, fyttiskjiten for noen priser. Hundrevis av kroner for noen små planter. Heldigvis kjøpte jeg ikke for jeg har dyrket noen planter fra frø. Men i dag du oppdaget jeg tidenes jordbæråker

Jeg fikk sjokk! Sjekk hvem som har jordbærplanter:

Hundrevis

Og de har spredd seg også:

Plantet noen forskjellige sorter for sikkert 15 år siden og så ble det bare tull så jeg sleit dem opp og plantet noe annet før jeg ga opp.  Blir jo yberspennende å se om det kommer jordbær. Noen planter har fått blomster så jeg

Noen som kan noe om jordbær? Bør jeg ta de opp og plante dem et annet sted, skal de ha næring? Kan nix om jordbær.

 

Kjøpte en eplelmynte på plantasjen. Greit å lage te eller smoothie med:

Plommetreet mitt blir ett og ett halvt år og det vokser (lagd av en kvist):

Været den neste uka er mellom 16 og 20 grader, perfekt for en nordlending 🙂

Har fått begynt litt med Mari Konto rydding, tatt en hylle i gangen og det er jo en start

Oi nå må jeg løpe, gitaristen skal nemlig på sommerbutikken og da vil jeg være med for der har de mye digg 😀

CU <3

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Hei søs <3 Hos deg var det jammen meg veldig mye deilig. Nå er det på tide med et sommerbesøk kjenner jeg. Og da vil jeg BARE spise egengrodd mat, og litt snop så klart 😀 Jeg må bare gjøre meg ferdig med siste uken med elever. Så kommer jeg 😀 Kos deg med kvelden. Jeg skal til Sverige i morgen og få julegaven min 🙂

    2. Ikke bra med orm i drivhus, hva gjør dere med det? Det spirer og gror ser jeg og håper dere har mye glede av det dere sår utover. Her er alt som før i helga skal det vaskes her. Bortsett fra klær og leiligheten så skal en sykkel rengjøres grundig. Kommer det mere regn vokser det fort og frodig. Var en times tur i skogen i går og det en herlig duft. Snart er det juni og da kan vi si at sommeren her er. Ha en fin kveld.

    3. det er så koselig hos deg og jeg digger drivhuset ditt ,du har lært masse ,men orm har jeg panikk foor ,heldigvis bor det ingen her på Leira :=)jordbær skal ikke ha mye gjødsel ,da får den masse blader og lite bær

    4. Ja, her gror det og er vakkert. En orm på besøk? Da er det fuktig nok i hvert fall. Markjordbær er koselige, men de får vokse der de er synes jeg. Du kan kjøpe frø og så. Månedsbær er veldig fine å ha i krukker eller i blomsterbedene, for de har bær helte sommeren og til det fryser på. De minner om markjordbærene, men blir bittelitt større. Jeg har flere av de plantene. De første sådde jeg da ungene var små, for førti år siden!!!! Etterpå formerer de seg selv med sånne stengler ut og ny plante.Kan anbefales. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg