Mine 2 beste tips

Slå To Fluer i En Smekk: Frøsanking og Økologisk Gårdsbutikkshopping for Høstens Pyttipanne

Høsten er en tid for å høste fruktene av vårt arbeid i hagen og for å forberede seg til vinteren. I dag vil jeg dele et spennende perspektiv på hvordan du kan slå to fluer i en smekk: ved å ta vare på frø fra de deilige grønnsakene du allerede har og samtidig besøke lokale økologiske gårdsbutikker for å handle inn til en sunn og velsmakende pyttipanne. La meg også dele noen tips om hvordan du kan ta ekstra godt vare på dine innendørs planter, inkludert dine flotte sitrustrær.

Frøsanking: Gaven fra Naturen

Det er noe magisk ved å høste frø fra dine egne grønnsaker. Du kan tenke på det som naturens gave som gir deg muligheten til å dyrke dine favorittgrønnsaker igjen neste vår. I dag har jeg akkurat tatt frø av butternutsquash(skulle bestille dem på nett men så kom jeg på hvor genialt det er å besøke en gård som dyrker denne sorten, da får man både deilig squash og frø) , og det gir meg gleden av å vite at jeg vil ha disse herlige grønnsakene i hagen min også neste år. Når du tar frø, kan du spare penger og redusere behovet for å kjøpe frø senere, dessuten har de grønnsakene du kjøper vokst i din dyrkesone så de har de aller beste forutsetninger.

Nå får de bare ligge å tørke til de er helt tørre

Besøk til Lokale Økologiske Gårdsbutikker

Gårdsbutikker er en skattekiste av friske, sesongbaserte ingredienser. Å besøke en lokal økologisk gårdsbutikk i høst gir deg muligheten til å støtte lokale bønder samtidig som du fyller handleposene med deilige og sunne råvarer. I høst kan du finne alt fra ferske grønnsaker til saftige epler og hjemmelagde produkter som honning og syltetøy.

Jeg fant denne skatten i dag:

Har en slik liten greie med å prøve en ny kaffe på lørdager, det er sånn ekstra kos <3

Høstens Sunne Pyttipanne

Når du handler i gårdsbutikken for å lage en sunn pyttipanne, kan du virkelig dra nytte av sesongens rikdom. Kombiner dine egne høstgrønnsaker med de ferske råvarene fra gårdsbutikken. Min favorittoppskrift innebærer å steke poteter, løk og hvitløk i olivenolje, deretter legge til stekte pølser og butternutsquash. Jeg inkluderer også gulrøtter og pastinakk fra min hage og noen deilige krydder. Resultatet er en deilig og næringsrik pyttipanne som smaker av høst.

Min pyttipanne klart for å settes i ovnen:

Tips for Innendørs Planter

Når du forbereder deg på vinteren, er det også viktig å ta vare på innendørs planter. Jeg har tre flotte sitrustrær som gir meg glede med sin fruktproduksjon. For å ta vare på dem, er mitt beste tips å dampe grønne grønnsaker (uten salt), kjøle vannet ned og deretter blande det ut med vann for å gi til plantene mine. Dette gir dem nødvendige næringsstoffer og sørger for at de trives Sitrustær sies å være vanskelig å få til å overleve vinteren, her hos meg lager dem frukt hele vinteren. Når sommeren kommer flytter jeg dem ut så klarer de seg selv 🙂

Høsten er en tid for takknemlighet, og ingenting er mer tilfredsstillende enn å høste frø fra dine egne grønnsaker og lage deilige måltider med ferske ingredienser fra lokale gårdsbutikker eller egen hage. Samtidig kan du også ta vare på innendørs planter og glede deg over naturens kontinuerlige skjønnhet. Så kom deg ut i hagen, besøk gårdsbutikken og nyt høsten på sitt beste!

 

 

6 kommentarer
    1. Pyttipanne med stekt egg på, det er en favoritt her i gården. Nå er jo jeg bare en, så for min del blir det ukas kjøleskapsopprydding 😂. Din variant så jo bare nyyydelig ut 🤩.

      Veldig takknemlig for at det er såvidt mange gårdsbutikker her jeg bor!

      1. Ukas kjøleskaprydding er lurt for å få brukt opp rester. Rydda selv i kjøler’n i dag(og det var på tide), mye kunne sikkert gått ut i søpla selv hahaha Det er endel gårdsbutikker og kanskje flere her i sør enn nord så vi er heldige <3

        1. Ja, kanskje flere gårdsbutikker her sør – og ikke minst kortere avstander. Får stadig beskjed fra mine nordnorske venner at jeg ikke har peiling på hva avstander er 😂. Og det har de nok rett i 😁🤭

          1. Avstandene i nord er noe helt annet. Synes det er langt til Sverige og det er en times kjøring hahaha Nei, nå er det natta, akkurat spist en stor pose snop siden det var lørdag. Sov godt fine du <3

    2. Tusen takk for mange fine tips 🥰 Bruker ofte å kjøpe økologisk når jeg har mulighet til det. Odle selv er ikke så enkelt når man bor i blokk. Ønsker deg en super mandag, klem 🤗

      1. Bare hyggelig <3 Nå på vinteren setter jeg mikrogrønt inne. Det inneholder mengder med ting kroppen trenger i forhold til selve grønnsaken 🙂 Ha en super kveld fine du <3 klæm

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg