Litt updates :)

For noen dager!

Vi storkoser oss og for en gjeng bandet er, jeg digger dem alle sammen 😀 Snart slipper vi flunke ny låt OG jeg elsker den!

Den er rå, den er heftig og det øves masse hver uke til konsert på Krøsset i Oslo 19. august

 

Det er bestandig ekstra spennende i innspurten til en ny låt, det blir liksom som et nytt lite hjertebarn <3

 

Utenom det har jeg vært hos legen

Fjerna en føflekk. Om du sier: “stakars deg” så er du den første som har sagt det

Skal ta stingene i neste uke, mulig jeg prøver å få de av selv who knows 🙂

 

Utenom det her er hageupdate:

Vi er kommet så langt at nå steller hagen seg selv for det meste. Her er søtpotet:

Noen av plantene klarte seg.

Frilandsagurk:

 

Oppe i den digre blomsterpotta, sto et rådyr og gassa seg og spiste. Virker som den ikke bryr seg om blodmel. Det er litt kjipt for i midten har jeg asparges sådd fra frø på andre året:

Har vært så heldig å få en haug med paller, de skal jeg lage kompostbinger med:

 

Det er kos å ha et lite prosjekt ute, et sånt koseprosjekt 🙂

Kålrabi:

Oppdaget noen usedvanlig flotte blomster, fikk dem av Jorunn i fjor:

De er så fine at jeg blir glad inne i meg av å se dem. Har du hatt det sånn at du blir glad av å se på noe?

Gigantiske blomstrer og vakre..sukk <3

Ringblomst og valmue har sådd seg selv flere steder:

Å plante i woodchips er utrolig renslig

og plantene trives kjempegodt (så lenge du ikke blander woodchipsen ned i jorda)

Av myntene mine liker jeg sjokolademynten best

Eplemynte:

Sjokolademynte:

Tror dette er butternutsquash:

Enten butternut eller så er det en søt melon

De ligger så bra oppå woodchipsen

Men dette dere er bladlus:

Husker ikke hvilken plante dette er men tror det er svarthyll. Har dusja vekk lusene med kaldt vann men de er tilbake i løpet av få dager, noen som har et godt tips? (håper det)

 

Denne squashen gleder jeg meg til den blir gul og får formen som en blomst:

Den skal vistnok smake litt nøtteaktig.

Plommetreet har jeg klipt og sagd slik at jeg skal rekke opp til frukten. Treet er bredere enn det er høyt og det er fullstappa med frukter:

Det treet har gitt så mye glede alt <3 Frokosten under det er helt fantastisk

Å spise seg mett på søte, smakfulle plommer hver morgen er paradis 🙂

 

Om du lurer på hvordan en drueklase ser ut når den er helt ny, så se her:

Det er en stund igjen til de er spiseklare

 

Sneglene var litt vel glade i squashplantene og bønneplantene så jeg fikk litt panikk og sådde mer.

Hadde ikke behøvd det for har sikkert 20 bønneplanter og 3 er nok til 2 voksne folk, men det er godt å forvelle og fryse ned

Jeg kjøper alltid klatrebønner som blir ca 2 meter høye, de gir utrolig mye avling, alle typene jeg har prøvd til nå

Var innom butikken i går, 64 kroner for tomater! Det er for drøyt!

Så glad for at vi lagde plantestativ og fikk opp det til de italienske plommetomatene. Skal blir masse pizzasaus

 

Det er så GØY og siden jeg planter i woodchips er det minimalt med jobb siden woodchipsen holder på fuktigheta, lager kompostte når det regner på den og den holder ugress vekk, vinn, vinn sukkerspinn.

Sjekk de første tomatene har begynt å dannes:

Grønnsaker uten gift rett utenfor døra, det er digg 😀

Bananafrø som tar mellom 3-6 måneder før det spirer OM det spirer:

JIPPI

Jeg går å tenker på å få fatt i en dehydrerer, noen som har prøvd å tørke frukt og grønt i slike?

 

Håper du har det bra

Stor klæm fra Lady August <3

12 kommentarer
    1. Stakkars deg søs!!! Jeg har masse føflekker. Må sikkert ta noen snart jeg også 😮 Ikke gøy… Også KRØSSET da!! Da skal jeg dit vet du 🙂 Er jo så nærme at jeg NESTEN kan sitte i stua å se på 😀 Nei da skal jeg moblisere kjentfolk. Alle kolleger og familie etc. Vi SKAL på konsert!! 😀

      1. Ha tuuusen takk søs, du er den aller første (sikkert den eneste også hahaha;) Var ikke så ille da hun legen begynte å snakke om hage og planting av tomater og stuff, da glemte jeg nesten at det ikke var noe digg. Det er lurt å få sjekket føflekker som har vokst eller har endret farge eller utseende, det må du gjøre. Min liksom så ut som en sjokoflekk som hadde smelta. Jaaaaa, velkommen til konsert 😀 <3 <3 <3 Vi gleder oss masse! Du vi må jo møtes og skravle snart (har pakke til deg også) <3 <3 <3 klæmmeflat

    2. å bli skåret i er ikke gøy,krysser fingrane for att det gror fint uten noe trøbbel :=) du har mye i hagen din ,rådyr midt i storbingen ,tror jammen jeg hadde satt opp et gjerde rundt ha ha ,og lusa ,da tar du 2dl vann og 1dl grønnsåpe,spray på så forsvinner lusa

    3. Greit å bli kvitt sånne føflekker, for de har ingen funksjon annet enn at vi hele tiden må sjekke dem. Hvordan har det gått å holde liv i alt det grønne hos deg, nå som det har vært så tørt og vanningsrestriksjoner? Håper du får en fantastisk midtiukendag, klems 🤗

      1. Enig 🙂 (i alle fall nå som den er vekk) Woodchipsen har berga hagen og plantene. Uten den hadde jeg måttet gi opp. Plenen ble temmelig svidd Tusen takk og ha en super dag <3 klæm

    4. Fått peoner du jo 🤩 (de digre blomstene). Noe an det fineste jeg vet – min hvite sprang ut med 3 blomster i går, og knopper står i kø 😊. Jeg blir også glad inni meg av å se mange ting, og det er jeg så takknemlig for. Gir masse hverdagsglede !
      Hagen ser flott ut, så tørt som det har vært – det er kjempegøy å følge med. Det er SÅ spennende med konsert – krysser fingra for at ny musikk blir godt mottatt 😘

      1. ah peoner altså, har hørt navnet men visste ikke hvilken blomst det var før nå takket være deg <3 Jaaa er de ikke helt vidunderlige 😀 Tusen takk <3 Vi gleder oss til konsert 😀 <3

    5. Jeg fikk bladlus på jordbørplantene mine og googlet frem at grønsåpevann flere ganger daglig – hjelper. Og det har hjulpet!

      Ellers har dere sååååå mye spennende på gang hos deg 😀 klems

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg