Julestemningen som forduftet

 

Det er november, og juleforberedelsene er i full gang. Butikkene er fylt til randen av julepynt, fristende godterier og gavemuligheter som frister oss til å gi litt ekstra. Men i år har jeg bestemt meg for å ta et skritt tilbake, senke skuldrene og virkelig kjenne på gleden ved å omfavne enklere gleder og sette pris på de små tingene i hverdagen.

Jeg har innsett at stresset med å pynte tidlig og fråtse i førjulstiden har tatt fra meg den genuine julestemningen. Det har blitt en slags kamp for å overgå forrige års pynting, fråtsing og gaver. I år har jeg en annen plan. Jeg har bestemt meg for å utsette pyntingen og la julestemningen komme naturlig.

Så i stedet for å overvelde meg selv med glitter og glam allerede i november, har jeg tenkt å skrubbe gulvet med grønnsåpe og en børste og nyte grønnsåpeduften og rene gulv. Jeg vil vente med å pynte til rett før jul, og heller la spenningen bygge seg opp gradvis. Jeg tror det vil gi rom for en ekte julestemning, der pynten ikke bare er et vakkert skue, men en symbolsk start på høytiden.

 

Enkelheten har en magisk kraft i seg. Jeg gleder meg til å nyte små øyeblikk av ro, som å tenne levende lys og høre knitringen av brennende ved i peisen. Jeg vil tegne små juletegninger, ikke for å imponere noen, men for å skape et lite pusterom av kreativitet og glede. Å være til stede i nuet og virkelig nyte de små tingene, som duften av kanel i kaffen eller lyden av julemusikk, er det som virkelig gir liv til julestemningen.

Det er på tide å gjenoppdage gleden i enklere gaver, laget med kjærlighet og omtanke, i stedet for å bli revet med av dyre gaver som ofte mister sin verdi. Å gi tid og oppmerksomhet er ofte mer verdifullt enn noe som kan pakkes inn. I år vil jeg fokusere på å skape minner, ikke på å overgå forventningene.

Så la oss sammen senke skuldrene, sette pris på enklere gleder og huske på hva julen egentlig handler om. Det er ikke i glitteret, gavene eller fråtsingen at den sanne julemagien finnes, men i de små, øyeblikkene av nærvær, ro og kjærlighet. La oss hente fram den ekte julefreden og glede oss over en enklere, men mer meningsfull høytid.

 

10 kommentarer
    1. Åja så enig. Tegn dine egne juletegninger i stedet for bildene her, og det vil gi deg enda mer glede. Duft av en kake eller litt friske furukvister, stearinlys og kakao, alene eller sammen med andre er gull. Jeg omfavnet enkelthetene og kooooser meg uten stress. Klrm

      1. Du er jo ekspert på koselig førjulstiden du <3 Gleden med å tegne å male kommer sakte snikende tilbake men er ennå ikke helt der. Enkelheten og kose seg med små øyeblikk er gull ja, helt enig med deg. Stor god klæm <3

    2. Enig – det er mye stress med jula. Man skal ha med seg både filmer, konserter og mye mer i disse dager. Man kan bli sliten. Så det er viktig at man tar vare på seg sjøl i disse dager. Så jeg skal ha lite kaker til jul men en del frukt. Og jeg hare aldri hatt behov og stresse fra julebord til julebord. Men litt kos med venner er ok. Julebord var jeg på sist i 1999. Håper dere har det bra og at alt går vel med din helse. Nå skal jeg hjem til fisk til middag men først en tur på kiwi. Ha en fin kveld.

      1. Tror vi må bli flinkere å ikke stresse så mye. Frukt er jo bare herlig, skal bytte ut litt jeg også 🙂 Kos deg og ha en fin kveld og tusen takk 🙂

    3. Jeg heier på deg fra sidelinja! Fin strategi 🥰. Masse, masse lykke til med å ta julestemninga tilbake! Go 🤗.

      1. Deilig med nyskrubbet kjøkkengulv. Måtte ty til salmiakk og skurekrem så det luktet mer ammoniakk enn salmiakk her et sekund hahaha Tusen takk og god adventstid til deg også, den begynner snart med senka skuldrer og godfølelsen <3

    4. Jeg har sluttet å stresse med juleforberedelsene, men vil allikevel pynte alt til 1 desember eller 1 søndag i advent. Så kan jeg nyte resten av dagene fram til jul uten mas. Jeg har ikke så mange å kjøpe julegaver til lenger, så jeg slipper det stresset der. Ha en fortsatt fin onsdag, klem 🤗

      1. Stress fører ikke noe bra med seg så det er bra <3 Litt pyt må man jo ha. Har fått stjert på plass og skal begynne å lete etter adventsstaken snart 🙂 Kos deg med førjulstiden Vera <3 stor klæm <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg