Jeg tror det fungerer! JIPPI

Fine dager med band, øving og litt video. Bandet mitt slipper ny låt nå snart, Troll-låta.

Heftige rytmer. jeg elsker den låta <3

Det er så varmt i dag at jeg har gått inn, kaffe og litt skravling er topp

Var innom sommerbutikken for jeg fikk så lyst på is, mangois. Gitaristen liker ikke den så godt som fløteis så jeg kjøpte

en annen type is til han:

 

Håper han likte den

Nok om det, ute blomstrer det så pent og rådyr og hare spiser plantene mine

litt fortere enn jeg planter dem virker det som

Det er haugevis av humler. På den ene løkplanten min er det 15-20 akkurat nå:

Disse aner jeg ikke hva er men de får fine hvite blomster:

Men over til tomater. Etter at tomatplantene mine ble utsatt for styrtregn i flere omgange og så en haggelskur

med hagel på størrelse med små kanonkuler, så alt av tomatplanter rimelig dødt ut og så fikk de sopp, så alle bladene daua.

Rådet fra ekspert var å dra de opp og plante noe annet der, men jeg fikk en ide om å brygge kompostvann med litt økologisk sukker med luftbobler (siden de gode bakteriene liker både litt sukker og oksygen). Blandinga sto og godgjorde seg en hel dag før jeg sprøyta plantene og vet du hva eller Tomatplantene har begynt å sette rotskudd og sideskudd !

Det er et himmelsk mirakel som de sier på Senja 😀

Her er min beste plante:

og min verste:

Jeg har vært så glad at jeg nesten synger, men det var helt til i dag tidlig.

Det meldes styrtregn i kveld/natt.

Nå tar jeg ikke flere sjanser, her skal tomater vernes.

Vi dro å hentet plater:

Det beskytter i alle fall mot direktetreff av digre hagel og regn som daler rett ned

Nå er det bare å vente på uværet. Tror det er 27 grader ute så jeg er inne og har plantet 3 sorter tomatillo som jeg fikk frø av i posten i dag Tomatillo er ikke tomater men en sort man lager salsa av. Man må ha to sorter for å få frukter

Tror jeg skal beholde de i potter og ha de inne til høsten. De skal egentlig plantes i mars

Rådyret har spist opp hele den ene bønnerekka så jeg har lagt 40 nye frø i vått papir i en pose til spiring.

Det er ikke at rådyrene spiser for mye, mer at jeg planter for lite har jeg konkludert

Vell vell ønsk tomatene all lykke med nattens uvær:

Det er ikke helt sånn de skal se ut på denne tiden, men jeg tror jeg har lært noe nytt 🙂

Håper du har det bra <3

CU og takk for besøket 🙂

 

7 kommentarer
    1. Hei søs! Er det bra med deg? Nå nærmer jeg meg ferie, og kommer sikkert en tur på besøk til Drøbak snart 🙂 Jeg lurer litt på dette med rådyrene, kan du ha et slags “rådyrskremsel”? I stedet for fugleskremsel? Eller er det litt slemt? Men de er jo ikke så greie når de spiser opp plantene dine, så de burde få seg en smekk på labben kanskje? 😮

      1. Hei 😀 Alt supert her, enn hos deg? Rop ut når du har tenkt deg dit, bra med litt skravling og kaffekos 😀 Du de rådyrene er nesten helt tamme, må nesten bort og dytte dem vekk så de er ikke redd for noe. Skogen er jo full av deilige planter men de liker av en eller annen grunn mine bedre. Litt kjipt men de er sultne eller så er de bare litt snækssultne _) God klæm <3

      1. Nå kommer uværet, himmelen er rosa. Krysser labbene for at alt går fint hos deg og her <3 Riktig god natt fine du. Er så ekstra deilig å sove når det er ruskevær 🙂

    2. Hva med et gjerde med piggtråd slik at ikke rådyr spiser opp alt? Kan kanskje skade rådyra, veit ikke jeg men. Lurt med slike plater men håper ikke sterk vind velter alt sammen. Gode råd er lurt. Bra med en ny låt med bandet i sommervarmen. Is spiser jeg hver dag, ellers har jeg kjøleskapet fullt av mat. Bør snuse på min lille erfaring som kokk. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg