Innkjøp + updates

Hei på dere

 

Nå har jeg gjort det igjen, noe jeg ikke burde gjort men shit happens. Sånn er bare livet mitt og det er for det

meste greit 🙂 (og noen ganger ugreit)

 

Vi er alene i påska og det er litt krise nå. Bestilte påskedigg fra Meny eller var det Kolonial og så hadde dem ikke levering før på lørdag.

LØRDAG!

Gjett den langfredagen blir lang! Tror aldri en langfredag har vært så lang før.

 

Men nok om det.

 

Lagde påskeboller etter en oppskrift fra vi hadde heimkunnskap på skolen for et halvt århundre siden:

oppskriften var den minste jeg har sett så bollene fordufta før jeg nesten fikk smakt

Det var kanskje litt flaks også for sist jeg bakte spikolasj, lagde jeg en deig på over 4 kilo, men du..

det er en ting jeg ikke skjønner for etter å ha spist de der, hadde jeg lagt på meg 8 kilo! ÅTTE

Det burde ikke være mulig, men det er fakta. Fra 58 kilo til 66 blank.

Da jeg sa det til gitaristen sa han: “Du var så tynn at du så nesten syk ut”

Snuskebassen, gjett han redda humøret eller 😀

 

Og så var det jo flaks jeg spiste alle de der alene ellers hadde jeg sett syk ut 🙂 Nå ser jeg mer rund og blid og frisk ut og det er bedre 🙂

 

Over til noe annet:

 

Vi driver jo og planlegger tomta, hva vi skal gjøre og ikke gjøre, for det meste ikke gjøre for alt koster jo flunkende kronasjer.

Gitaristen er mest opptatt av hvordan ting ser ut jeg derimot er mest opptatt av….valnøtter Og når jeg får noe på hjernen,

så sitter det klistra fast. Noen som har lyst å snakke om valnøtter er det bare å plinge på 🙂

 

Nevnte for gitaristen at jeg vil kjøpe et lite valnøttre (såklart etter at jeg hadde informert ham om alle

helsefordelene og etter at han hadde bestilt og spist opp en kilo nøtter, og i dag henta vi det

(er sånn drop-in eller ut, man bestiller på nett og vippser og vipps så står treet utenfor

plantesentret klart for å hentes, lurt hva? Sa lite tre ettersom han synes jeg har litt mye trær, enda jeg ikke har det.

 

Siden jeg har jordrotter og siden de elsker alt jeg planter, bestilte jeg en slik dings som lager lyd i bakken eller ultralyd (bestilte den nå)

Den skal visstnok skremme vekk jordrottene. (fant den på cdon) Håper den kommer snart for treet står utenfor klart til planting)

Kryss labbene for at den fungerer 😀 Sorry til alle naboer som får litt mer jordrotter fra nå av, men det er viktig at valnøttetreet

har det bra 🙂

Valnøttreet:

Henta det på Dyrhe gård i Moss, gleder meg til å se det vokse og få blader og kanskje noen nøtter 😀

Det kosta ca 1400,- eller var det 1500,-

Det blir full borgerkrig om jordrotta så mye som smaker på en rotbit, bare nevner det.

 

Foresten glemte å si at det treet med valnøtter kan bli 30 meter høyt og kanskje like bredt, who knows (ikke si det til gitaristen er du grei)

Greit med husfred så lenge den varer 🙂 Dessuten legger man ikke så merke til ting som vokser litt hver dag.

 

Foresten planta noen frø ute for noen uker siden. Fikk de ikke ned i jorden ettersom jorda var pinnefrossen, så jeg la bare et ybertynt

lag med jord oppå. Meg som planter, måtte ha drill for å prøve å komme ned i jorda med frøene, uten mye hell:

Det har vært ned i minus 4 på nettene og enda er det nattefrost fremover, men gjett det spirer ute :

 

rukkola, spinat og salat Har fiberduk over pallekarmen. Sådde tett sånn at vi skal kunne spise minisalat litt brennkjapt 🙂

Inne planter jeg også. I dag planter jeg sukkererter og aspargesbønner:

og så vokser jo det jeg har plantet fra før av:

det er flere typer tomater, agurk, chili, paprika og 2 typer melon om jeg husker rett OG så har jeg planta moringafrø. Moringa skal være en supersunn busk, litt usikker på hvordan man spiser busker men det går nok 🙂

 

Noen som har spist en busk?

Rekk opp hånda alle som har jordrotter.

Har du prøvd en sånn ultralyddings og virker den? (si: ja)

 

Håper du har det bra og god påske <3

CU og takk for besøket og velkommen igjen 🙂

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Du verden for et mangfold av action,, du står jaggu på 😀 Det skal du ha. Men nå er det jo lenge til jeg så innom deg,,, så kan hende jeg tar kjeften for full. Da altså, får du ha meg unskyldt. Men artig å se at det spirer og gror… men å så utenfor NÅ!!! Det blir det ikke snakk om her altså, men du er flere uker fremfor meg tydeligvis… savner drivhuset…. sukk 😛 Men var forresten og kjøpte 12 pallekasser på Biltema på Fauske,, sånn dropinnkjøp,,, og jada, det funka som bare det. 😀 Ha en vakker påske, med alt hva du finner på av sprell 🙂

      1. Action og action hehe vet ikke helt det men 😉 Det er så herlig denne tiden når det begynner å bli spirer 😀 Ja jeg oppdaget noe som heter vinterså og da finner frøene ut selv når det er på tide å spire. Når man planter for tidlig på våren kan plantene tro at det er sommer på vei men når man vintersår er sjansen mye større for at man får avling 🙂 Drivhus kan jo være gøy men aner ikke hva og hvordan ennå. Det blir jo 100 grader inni det om dagen. Prøvde å åpne en takluke nå. Heldigvis ikke noen planter der ennå for så varmt som det blir på Degen og så kaldt om natten er det nok nix som overlever enn så lenge. Oi pallekasser er digg. Tenkte kanskje lage noen nye i år eller kanskje dra på Biltema jeg også. Det koster jo nesten mer å lage dem selv. Dropin er lurt. Tusen takk og ha en nydelig påske du også 😀

    2. Hei søs. ÅÅåå, så koselig det var å se deg her inne igjen 🙂 Jeg er jo ikke SÅ ofte her lenger jeg heller, men du er enda sjeldnere. 🙁 Jeg lo med en gang, så mye herlig som skjer hos deg så klart 🙂 Jeg gleder meg til å se valnøttreet vokse 30 meter i bredden, tror nok gitaristen vil få øye på DET, selv om det skjer litt sakte 😀 Nå blir vi snart vaksinert og snart er det sommer og da KOMMER jeg søs!! Om du vil eller ei!! 😀 klemmerlangflat

      1. Heeei søs 😀 Åååå tusen takk <3 Er jo så mange som er innom uten at jeg er her så tok meg selv litt i nakken, nytter jo ikke å ha blogg og ikke blogge hahaha Har vært lite både her og på fb, har nemlig fått selvangivelsen så jeg har nesten magesår alt. At det går an å bli så dårlig i humøret av tall skjønner ikke jeg. Masse plasser man skal fylle inn stuff og jeg skjønner såklart ikke hvor hva skal være, så alt er som det pleier 🙂 Jaaaaa, jeg elsker valnøttrær, håper det blir 30 meter i sommer så kan vi sitte under det å spise nøtter og sånn 😀 Gleder meg så til hele denne skjitviruset er vekk at jeg ikke har ord. Håper du har det fint søs <3 Jeg skal bake kake i morgen for da kommer det varer fra butikken. Har lovd englebassen at jeg skal gjemme et stykke til henne, men kjenner meg så godt at jeg vet at det kommer til å bli veldig vanskelig, men skal prøve såklart grei som jeg er 🙂 Goooodklæmmeflat <3

    3. Det spirer og gror tross minus om natta. Alt går den rette veien, bare vi blir kvitt viruset og butikker åpner. Da blir det liv og jeg skal skaffe meg nye sko som jeg kan gå mye og langt med. Valnøtter er kult, til den prisen bør det være god kvalitet. Og de kan sikkert brukes til mye til mat. Heimkunnskap het det eller skolekjøkken. Vi lagde boller og ble gode i oppvasken. Husker vi hadde det på skolen i 1970-åra – 10cc og Nazareth(love hurts razamanaz m.fl). Har jo sett biler av tomta deres før her og der er det mange muligheter. Jordrotter har jeg ikke men har sett rådyr flere ganger rundt her. Nå venter drømmeland, neppe noen drømmer om 1970-åra i natt eller jordrotter. Ha en fin kveld.

      1. Ja er det ikke flott? 😀 Nye sko er alltid digg, joggesko? Noen her pleier å kjøpe de med mest fart hahaha 🙂 Valnøtter tror jeg er en av de sunneste ting man kan spise så jeg spiser masse av dem 🙂 Det er godt i salat også. Ja det het jo skolekjøkken også 🙂 Ble mye baking hjemme også for å teste ut de gode oppskriftene. Jordrotter er fine dyr men jammen eter de mange tusen kroner fyttiskjiten. Håper den der ultralyd-dingsen funker. Rådyr er jo ybersøte (når de ikke spiser opp alt man har plantet) Sov godt, hvem vet kanskje du drømmer om boller og skolekjøkken, det er ikke feil i alle fall 🙂

    4. Her går det jammen unna. Nå er det nesten en uke siden jeg var innom her og jeg er sikker på at du har drillet et hull til det nøttetreet også. Snakk om oppfinnsom dame! Jeg hadde nok plantet om det treet i ei stor potte først, så den får tid til å lage flere røtter for du planter det ut. Jordrottene skal jo ikke spise det. Nei, jeg har aldri hatt sånne rotter i hagen her jeg, men vi hadde der vi bodde for mange år siden. Plutselig kunne man nesten forsvinne til andre siden av jorda midt ute på plenen. Lykke til med hageplantene, jeg holder meg til gressløk og persille jeg. 🙂 Klemsiklem:)

      1. Hahaha ja jeg også men nå blir det planta snart, kanskje i morgen for jeg har fått superdings i posten 🙂 Jaaaa, sånn er det her også, midt utpå plenen så plutselig synke emna ned :/ Kjiperen. Tusen takk og lykke til selv og ha en nydelig kveld fine du <3 godklæmme <3

    5. det har kommet jordrotter til bygda her også ,jeg har ikke oppdaget i min hage ,men på Viddal ca 3 km fra oss plantett dei 2500 epletrær i fjor,der skal dei ha et eplepresseri og lage eplesider og eplemost,ca halvparten av trærne er ødelagt av skogmus og jordrotter i vinter og det er jo litt krise .
      Såg et am på tv i går der dei hadde fått jordrotter på besøk ,dei skulle anlegge en rosehage og da hadde dei knust skjell i plantehulla ,det skulle holde borte jordrottene for skjella (muslingskjell) gjør att rottene skjærer nesen og da trekker dei seg tilbake ,hva med å ha not i plantehullet ? ønsker deg lykke til ,skulle hatt et valnøttre jeg også men var litt dyrt for min lommebok nå

      1. Oi oi oi!Takk for tips med skjell. Jammen kjipe greier! Hadde blitt full krig her om de hadde spist opp over 1000 trær her, eller det er full krig, bare at jeg vil ikke drepe dem for de bor jo her de også. Må finne en måte. Har noe jeg tester ut nå på bloggen. Har ønsket meg valnøttre lenge men det er jo dyrt, har lyst på så mye men pengeboka er tom for det meste her også. Bare å begynne å spare litt her i alle fall 🙂 Ha en fin kveld <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg