I dag kom pakkene! :)

 

Facebook er gulle godt, noe man lurer på så sitter ekspertisen der. Tusen takk!

I dag kom pakkene jeg har venta på. Jeg prøvde i fjor å plante asparges men de overlevde ikke vinteren. Så masse jobb og så

gikk det ikke, derfor bestemte jeg meg for å plante barrotplanter av asparges og de kom i dag:

Når man planter asparges fra frø tar det 3-4 år før man kan begynne å høste av dem mens når man planter barrot er de ofte flere år og da er det ikke så lenge før man kan begynne å høste litt.

Men så kom problemet, hva er opp og hva er ned. La ut på fb bilde og spurte:

og heldigvis for det! Måtte ut og grave dem opp og plante de andre veien Hva skulle man gjort uten fb <3

Jeg er litt skeptisk på kålvekster for de får fort mye udyr men i år skal jeg prøve meg på knutekål. Fant en lilla og grønn variant:

Fløyelsblomst eller tagetes er en blomst som holder skadeinsekter unna, så mens jeg planta et helt brett med dem, et brett med knutekål  mens jeg snakka med ei venninne på telefonen

Tagetes 104 stykk i følge min venninne:

 

Knutekål:

Snart ikke et sted i huset uten planter 🙂

Skikkelig regnværsdag i dag men mye fint man kan gjøre selv om været ikke er topp.

 

Litt fakta om knutekål og asparges:

 

Knutekål er en rotgrønnsak som har blitt stadig mer populær de siste årene. Den er i samme familie som brokkoli, kål og blomkål, og kan brukes i mange ulike retter. Knutekål er rik på fiber, vitamin C og kalium, og har også en høy andel antioksidanter.

Å plante knutekål kan være enkelt hvis du har en hage eller et grøntområde. Du vil trenge frø, jord og en solrik plass å plante dem. Knutekål krever vanligvis mye sollys og vann, men tåler også kaldere temperaturer. Når frøene spirer og plantene vokser, er det viktig å sørge for at de får nok vann og næring.

En av fordelene med å spise mer knutekål er at den er lav på kalorier og høy på næringsstoffer, noe som gjør den til et sunt alternativ til mange andre matvarer. Knutekål er også en god kilde til fiber, noe som kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, samt hjelpe med fordøyelsen.

I tillegg kan knutekål hjelpe med å senke kolesterolnivåene og redusere betennelse i kroppen. Den er også en god kilde til vitamin C, som styrker immunforsvaret og bidrar til å beskytte cellene mot skader forårsaket av frie radikaler.

Når det gjelder asparges, er også dette en sunn grønnsak som er rik på næringsstoffer som vitamin K, folat og antioksidanter. Asparges kan også bidra til å senke blodtrykket og redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Den kan også bidra til å forbedre fordøyelsen og hjelpe til med vektkontroll.

Så, både knutekål og asparges er sunne valg når det gjelder å spise mer grønnsaker. Det kan være lurt å variere kostholdet og inkludere begge deler for å dra nytte av de ulike næringsstoffene de inneholder. Prøv å legge til litt knutekål i salater, supper eller wok-retter, eller prøv å grille eller ovnsbake asparges som en sunn tilbehør til middagen.

 

8 kommentarer

      1. Veldig spent på aspargesen 🙂 Blir nok et år eller 2 før vi høster men jammen er det GØY å endelig ha fått den i jorden. Mulig jeg planta den for tett så skal flytte 2 av dem i morgen. Tusen takk <3 Det kommer til å bli mye planter i hagen i år 😀

    1. Ai, ai – her er det mye snadder å glede seg til! Den lilla knutekålen er super å kutte i staver og spise som snacks med rømmedipp til 😋. Asparges 🤩, dét er godt det! Heldige deg om den slår til, altså. Fikk kjøpt fra lokal gård i fjor, og hadde fråtsefest 🥰. Hvis du bøyer en asparges til den knekker, så er den øverste delen fantastisk lekker, den nederste går i suppegryta. Beste tilbehøret som finnes til fiskepakke på grillen, og nå får jeg vann i munnen av å tenke på smørdampet asparges med Strandaskinke-svøp og hollandaise en solvarm dag 😋. Krysser fingre for en super avling etter hvert 🤞🤗

      1. Tusen takk for tips 😀 Har aldri dyrket knutekål før så det blir ekstra stas 🙂 Tror jeg har planta aspargesen for tett så skal ut å ta opp 2 av dem og plante dem et annet sted. Det er så digg med lokale gårder som selger fresh mat 😀 Tipper vi kan begynne å smake på aspargesen neste år kanskje 🙂 Den tar jo lang tid å etablere seg men når det er gjort har man asparges i mange år fremover. Har hele tiden tenkt at neste år da planter jeg den og så har det bare blitt utsatt, men nå endelig 🙂 Ha en super kveld fine deg <3 klæm

    2. Dette blir bra og håper på godt resultat. Håper alt overlever siste økt vi har fått av snø og lave temperaturer. Du har jo mye inne så det går nok bra. Herlig at du legger ut mange bilder. Ha en fin dag.

      1. Her var det hvitt i dag tidlig da jeg våkna, fyttiskjiten. Tipper endel av plantene som har begynt å spire ute fikk litt sjokk Ha en fin ettermiddag 🙂

    3. Ja, dette blir spennende. Du kommer jo til å få en hage som folk vil komme å se!!! Du får ta godt betalt og nekte de og ta avleggere, uten at de hjelper deg å luke kanskje. All lykke til. Klemsiklem 🙂

      1. 😀 Det er bare kjempekoselig med folk som vil komme og se 😀 Satser på woodchips sånn at det etterhvert skal bli minimalt med luking. Kanskje jeg selger vafler så kan jeg kjøpe flere planter og frø for overskuddet hahaha 😉 Tusen takk og stooor god klæm <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg