Foodforest

 

Mine nyeste planer 😀

I år begynte jeg for alvor å tenke på det å bli litt mer selvforsynt med mat.

Gjelder å ha noe å tygge på som er sunt og siden matprisene liksom går til himmels er det enda lurere.

Bare en ting jeg ikke skjønner helt.

For eksempel er salaten spiseklar men det er ikke paprikaen og agurken, er det meningen å spise kun salat uten noe annet nå og en haug med paprika i august? Kommer jo til å bli feilernærte av det der! Noen som har tenkt på det?

 

Ikke at det er noen fare egentlig siden jeg plantet agurk og melon og sånn i februar (som det for øvrig sto på pakken)

Prøvde jo å plante spetakkelet ut siden jeg ikke har plass i stua, men det går rett og slett ikke å plane ut planter som er to og en halv meter

Noen burde ha buksevann for å skrive at man skal plante frøene i februar! Like til med å holde en haug meloner oppe med den pipestammen,

jeg sier ikke mer:

Skjiten bare knakk og så henger det som er igjen som gamle oppvaskkluter, fyttiskjiten!

Well well nok om det

Tok morgenkaffen ute, gjelder å ta vare på små gode stunder.

Er ikke mye som slår å sitte grytidlig ute med kaffekoppen i trappa og nyte fuglekvitter 😀

og når vi snakker om trappa og platten så må det oljes

må bare tørke litt først og det kommer det til å gjøre for det er meldt over 20 grader hele uka, har begynt å grue meg alt siden nordlendinger ikke fungerer så bra med temperaturer på over 16 grader.

Får ikke tatt frem badebassenget heller ettersom platten ikke er olja, snakk om skjit. Kommer til å måtte være inne hele denne uka.

Dessuten har jeg vondt i ryggen. Spylte hele fjellet i går og det hjalp nix på ryggen men fint ble det. Nå kan jeg gå i bare tottelottene

på beget igjen:

 

Selv om den selvforsyninga ikke går så bra så er det noe som går bra, potetene:

De er jo en stor del av selvforsyninga så det går jo ikke helt skeis heller

Lagde et lite potetbedd litt tidlig i mai og der gror det som bare rakkeren

og så lagde vi et stort

Blir nok potet med paprika til middag hele sensommeren skulle en tro hahahaha

 

Jeg elsker det nye hageområdet og plantekassene og alt:

Plantet ut enten en melon eller en agurk i går og så kaboom ble det sol, måtte kaste meg rundt og henge noe over sånn at planten ikke skulle

bli kokt, derav det hvite kledet:

Disse faklene er foresten dødsfine, de blafrer og ser ut som flammer når det blir mørkt:

 

Hagekos <3

Foresten har fått brukt opp all woodchipsen jeg lagde. Kjøpte en sånn maskin på Biltema. Man bare stapper kvistene oppi og vipps kommer

det ut deilig woodchips. Fikk masse planter av naboen i fjor og de kommer opp i skråninga her:

 

Fikk sikkert 1000 plante som vi har planta litt rundt om på tomta (noe har jordrottene spist men mye kommer opp nå)

og så la jeg et tykt lag woodchips rundt minidammen så får plantene der næring og så blir ugresset vekk:

Fat en rull svart duk så jeg skal ha under hele veien så kommer ikke ugresset opp, kun plantene vi har planta.

Prøvde å plante svartrot fra frø og det ser ut som det blir bra:

Usikker om jeg liker svartrot så det blir spennende 🙂

og så har jeg lagt en pose med jord og hvitløksbåter i fryseren. De skal ligge der 3 uker og så plantes, da skal de visstnok danne nye hvitløker under jorden når de plantes. Hvitløk trenger en frostperiode for å danne bulber. Denne metoden gjør at man kan plante hvitløk nå, ganske fantastisk om det fungerer 🙂 Og det skal visstnok fungere i følge de som har peiling 🙂

 

Men over til noe spennende! Vi skal anlegge foodforest!

Her:

 

Vi må ta ned noen trær og sånn først men så var planen å plante masser av frukttrær

Gitaristen er ikke så happy for at jeg våkner tidlig på morningsen fordi jeg har en tendens til å legge planer da og de pleier

å inkludere ham. Ingen skal si at jeg ikke er inkluderende 😀

Well well er ikke sikker når de trærne blir vekk men en gang i sommer eller neste sommer kanskje (hvis jeg ikke legger inn litt ekstra mas, for det kan få fortgang i pedalene)

Tenk noe så fantastisk som å ha sin egen foodforest! Det må jo være drømmen 😀

Nå må jeg løpe, skal nemlig vanne kålrota:

Tror den blir å smake godt 😀

 

Har du tenk på å bli litt mer selvberget?

Alt hjelper, selv en salat i vinduskarmen 😀

Oi glemte nesten å si at jeg har tatt stiklinger av plommetreet for endel uker siden, veldig spennende om det blir plommetrær:

 

 

Cu må løpe, en tørst kålrot

 

Takk for besøket og velkommen igjen <3

 

9 kommentarer
    1. Jupp har tenkt å bli sjølhjulpen, men ikke helt enkelt har jeg funnet ut. Men trøster meg med at det er første året med drivhus, så jeg har mye å lære. Men en iskald vår så gikk ikke vinduspostplantene særlig i pluss heller. Supplert med noen kjøpte individer, så får jeg heller legge andre planer til neste vår.

      1. Er det?! Her også, første året med drivhus og jeg skjønner nix hahaha Så det er flere slike plakater på nett om hva man skal plante de forskjellige månedene utover sommeren og så skal man visstnok planlegge slik at men har klart med små planter når det man har dyrket skal opp. Well well masse lykke til, vi blir nok litt klokere etterhvert 😀 <3

    2. Du verden kjekt at man kan dyrke maten selv. Men kjipt at salaten vokser fortere enn det andre. Du har mye og passe på her men gevinsten gir dere glede i lang fremover. Kom rett fra tannlegen, på tirsdag var jeg på sykehuset og opererte åreknuter på høyre legg bak. Lå på magen på en hard benk mens legen stakk, satte lokal bedøvelse dro ut masse guffe. Må bruke støttestrømper men det er ok. Fant 2 appelsiner og spiser de nå for c vitaminer på en fredag er kult. Masse sol i helga så nå må man ut i skogen. Men det blir ei økt med vasking i morgen tenker jeg. Hva er en foodforest? Betyr vel matskog så lykke til med alt som gror. Nå blir det selvpleie her med lokal sa utført av meg selv. Ha en fin kveld.

      1. Det var jammen mye du har gjort og skal gjøre! Kos deg i skogen og med vask, her blir det grilling tror jeg 🙂 Jepp rett 🙂 Matskog. Man planter masse spiselige greier så blir det en skog 🙂 Tipper jeg også begynner med skogsturer når den matskogen vokser seg til 😉 hahaha God helg 🙂

    3. Du må passe på å ikke bli underernært Søs. Vil ikke ha deg tynn og skranten fordi du bare spiser salatblader liksom 😮 Sender over en godklem <3 Ringer deg kanskje i løpet av helga <3

      1. Ingen fare med det første, har gått opp 8 kilo hahaha Ja gjør det, skal lade telefonen med en gang så har jeg i alle fall strøm 😀 Gooodklæmme <3

      1. En foodforest er en matskog. Frukttrær som man bare kan gå og småspise på 🙂 Lurt hva? Oi squash har jeg også plantet, bare glemte å merke dem så jeg vet ikke hvor de er hahaha Det viktigste er jo å plante noe mat og så kanskje noe mer neste år, spennende og koselig synes jeg og din hage er jo fantastisk. Så på den gressløken din og den er jo bare flott! Fikk lyst å lage slik gressløk med litt havsalt og olje jeg også 😀

        1. mine squash er fortsatt i små potter i drivhuset og der har det kommet blomsterknopper på ,men jeg skal få dem i jorda i morgen med fiberduk over ,fiberduken skal være der til blomstene har kommet og åpnet seg :=) den får store blader så du ser nok din om du ser etter store blader som legger seg utover

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg