Digg i hagen <3

Hei på dere 🙂

Er nesten smelta vekk. Hvor mange ganger er det mulig i løpet av en dag å bli svett?

Tror jeg må ha svetta flere liter i går og i dag, tuller ikke engang.

I morgen kommer regnet. Gitaristen snakket om 40 mm og det er MYE!

Og etter regnet blir det litt mer levelig for en nordlending, heldigvis 🙂 og så slipper jeg å vanne for jeg har planta noen frø

Har planta poteter 4 steder på tomta til forskjellige tider og i dag tok jeg de som sto i noen bøtter:

Var veldig spent siden jeg bare hyppa potetene med ugress, høy og gammel pottejord men de bugna full av poteter

Her er kirsebærtreet, de trærne er skjitsure. Værre enn sitron:

Kunne såklart lagd saft av dem men så spiser jeg ikke så mye sukker så da utgår den planen

Men squash, det har jeg mye av. Tror det er sånn ca 20 stykk som er ferdige, måtte prøvesmake en litt mindre:

Bråbestemte meg for å lage et smørbrød med digg fra hagen

Gressløk squash og erter med tacokjøtt:

Det var skikkelig digg 🙂

Siden jeg tok opp potetene i dag bestemte jeg meg for å sette ned nye, da blir det nypoteter til jul:

Dette er noe som vokser som ugress hos meg, men jammen er de fine:

Kaller dem bare for trompetene 🙂

Bilde av mer sur bær:

Tiden er også startet for å begynne å sanke frø, så slipper man å kjøpe alt hele tiden. Her er svartrotfrø som er en grønnsak

som ble dyrket i gamle dager i Norge:

Her er noen rosegreier. Det er slike man kjøper på matbutikken med glitter på til jul og de lever vanligvis en uke her:

Jeg pleier bare kaste de ut i snøen og så ligger de dær til våren så putter jeg dem i jorda og så vokser de seg store og fine (så ikke kast billigrosene) gjorde det samme i Tromsø da jeg bodde der.

 

Vi har foresten hatt 2 gitarister innom, bandet skal begynne å spille igjen og da er det viktig å finne riktige gitaristen 🙂 Gleder meg ihjel til å begynne å øve med guttene igjen 😀

 

Har du planta poteter så seint? (jeg har planer om å prøve å plante poteter i november i år, tror du det går eller?)

Har du en god oppskrift med squash?

Synes det er så digg å gå ut i hagen å hente mat, yberdigg 😀

 

CU må løpe, er grisesulten <3 Takk for besøket <3

 

13 kommentarer
    1. Squash med kjøttdeig og ost over tror jeg er veldig godt 🙂 Du er heldig som har så mye godt i hagen din<3 Håper du koser deg max i sommer søs. Jeg har en uke fri til 🙂 Mulig jeg må til Drøbak en tur 😉

      1. Hei søs 😀 Takk for tips, her må alt prøves 😀 Jeg koser meg og håper du gjør det også 🙂 Hadde vært yberkos med en kaffeskravling, når tenkte du? <3

    2. 🤩 de potetene – med uanstendige mengder smør og stampet til mos – rein lykke på en tallerken 😋. Artig at det ble såpass men den miksen du planta i 😃.

      Må innrømme at squashen jeg høster inn stort sett går til ratatouille, og havner i fryser frem til vinter kommer. Omelett med tynne skiver squash, purre, stekt sopp og litt ost er vel det jeg ellers lager av den.

      Men du, følg med på den planten med hvit blomst. Tenker det er en Vindel. Pen er den, men versting-ugress som kveler plantene i nærheten.

      1. Ohhh jaaa knadd plate med smør, digg og litt dill oppå, nam 😀 Må google ratatouille, aldri hørt om det, men takk for tips men du tynne skiver squash på omeletten, steker du den eller bruker du den rå? Ja den trompetblomsten kverker alt så må holde den unna alt jeg planter. Fryser du squash? Bare deler du den å varmebehandle den eller noe? (er helt fersk squashdyrker skjønner du <3

        1. Ja, bruk Google 😃. Fransk grønnsakrøre, passer som tilbehør til det meste, og som saus på spaghetti. Lager en diger porsjon helt ferdig og fryser.

          I omeletten bruker jeg rå squash. Bruker den forresten rå på brødskiva også, i stedet for slangeagurk 😁.

          Frysing rå er ny oppgave for Google – men vil tenke at det ikke går.

    3. så deilig ,her er det mer høst enn sommer så ting går seint ,blir lite frukt på trærne om det blir noe i det hele tatt.
      Har henta inn 2 squash og to til er på vei ,men vi reiser på ferie søndag tipper eg så får squashen leve sitt eget liv i hagen hi hi ,jeg liker å dele squashen på langs,skrape ut innmaten ,steke kjøttdeig og blande i en fyldig tomatsaus ,hakk innmaten og ha det også i sausen ,fyll så kjøttsausen i dei uthula squasha ,legg dei tett i en ildfastform og strø over ost,gratiner i ovnen til squashen er mør ,skikkelig godt

    4. Mye digg i hagen din skjønner jeg. Fine bilder, er trøtt her jeg sitter, vil slenge meg nedi en stol og sove litt. Bra at In august blir til liv igjen, men med nye medlemmer kanskje? Etter en lang dag, 3 timer i tog og 2 timers handleturne på CC, vil detbli godt med hvile. Bra at du har sunne vaner, poteter er godt. Intet er som hjemmedyrka mat. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg