Dag 42

Kjære dagbok

 

I natt var det supermoon igjen. Jeg våkna av det sterke skinnet inn igjennom soveromsvinduet og måtte sette meg opp bare for å riktig beundre hvor vakker månen vår er.

Den mørke natta ble opplyst nesten som magi og så hørte jeg en merkelig fuglesang som jeg aldri har hørt før.

Det er litt rart for det pleier ikke være fuglesang på nettene.

Våkna igjen tidlig på morgenen og da hadde månen mistet all stjernestøvskinn og var mer matt om du skjønner men fremdeles vakker

 

Leste noe som satte seg litt fast i bollen heromdagen; “Besteforeldrene våre ble beordret ut i krig, vi er blitt beordret å sitte i sofaen og det skal vi f%#/@ meg klare”  Mener det var bloggen til Kirsebærhagen som skreiv det. Synes det var så bra beskrevet og viktig å huske på  🙂

 

I går bestemte Norge seg for å begynne å åpne Norge litt igjen, om 14 dager.

Jeg er så glad for at de bestemte seg for å prøve det først om 14 dager.

Vi er i faste 2 av utbruddet og det er først i fase 3 og 4 at det blir så mye smitte og syke at sykehusene får store problemer.

 

I mitt lille hode er det galskap!  Rett foran oss ligger kampen vi skal kjempe mot et virus som har et eksplosjonsartet utbrudd i land etter land.

Er dette året vi “ofret” våre foreldre og besteforeldre og de mange med asma og andre underliggende sykdommer? Er dette året vi oppdager at det ikke kun var de sykeste og eldre som det gikk ut over men faktisk mange flere? Er dette året vi ikke kommer til å være spesielt stolte over oss selv? Jeg håper ikke det..

 

Det hele ser ut som en vond drøm spør du meg.

Og hva med å gå ut å si at å bruke munnbind beregnet på virus ikke beskytter?

Hvorfor ikke heller si det som det er: vi har ikke nok munnbind så la helsevesenet og de kritiske funksjoner i samfunnet bruke disse?  Stopp med å lyve for oss!

 

Aerosol eller dråpesmitte?

Det er en stor forskjell

Aerosol vil si at viruset henger i luften i lang tid, i opptil timer

Dråpesmitte, er store dråper som ganske raskt faller til bakken eller ned på overflater

 

Forskjellen på disse to er veldig viktige om vi skal vite hvordan man kan beskytte seg mot viruset.

Et virus som kan “henge” i luften i flere timer gjør at mange flere kan bli smittet enn vi skjønner, bare ved å puste.

 

“Smittet bare av å snakke eller puste?”

“I en studie publisert i mars i New England Journal of Medisin,  beskrev forskere hvordan aerosoliserte koronaviruspartikler kan forbli levedyktige i opptil tre timer i luften”

 

Her er en av artiklene om du vil lese:

https://www.livescience.com/covid19-coronavirus-transmission-through-speech.html

 

Det er skremmende.

 

Jeg håper hver og en av dere gjør det dere kan for å begrense smitten <3

 

Men nå er det nok om det. Viktig å tenke på andre aktiviteter og god ting for humøret i disse tider.

Vi prøver hver dag å finne på en ny ting å gjøre.

 

Englebassen bakte boller i går kveld så det ble digg kveldsmat og frokost i dag og enda er det flere igjen 🙂

Største englabssen dreiv å lagde brownies med Sukrin og greier og den ble også ganske bra i smaken

i utseende derimot lignet den mer på mine kaker (tror han har noen gener fra meg hahaha)

 

I går fant jeg ut at vi ville lage kompost. (englebassen og meg)

Eneste problemet er at slike kompostbøtter koster skjorta og da må man i en butikk å kjøpe dem.

Derfor fant jeg ut at vi kunne lage vår egen av en slik plastkasse med lokk.

I bunnen klippet vi noen tynne greiner sånn at væsken fra avfallet skal sildre nederst i kassen.

Nå gjelder det å se om det fungerer.

Mulig det kommer til å lukte kompost helt til Oslo om litt. Bare å hente frem neseklypa 😉

I alle fall det virker som det begynner å skje noe der allerede. Matrestene lager damp:

Må nok lage en boks til ganske snart, det er litt spennende også 🙂

 

I dag skal vi prøve noe helt annet men det kommer mer om det kanskje i morgen. Det handler om å lage flere frukttrær, på sånn nullbudsjettgreie akkurat som komposten 🙂

 

Nå skal vi sette i gang så jeg må løpe

CU og takk for besøket <3

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg tok et fint bilde av supermånen i dag tidlig kl 0425 før jeg la meg igjen. Den var sjelden fin og det er lenge mellom hver gang jeg tar bilde av månen. Norge skal prøve seg på egen hånd snart, men vær forsiktig men – man må bare prøve seg fram. Hva som er riktig og galt er det mange meninger om. Men en dag er det over og da kan man klemme hverandre, spise ute, klippe seg og dra på festivaler. Men uansett så koster det Norge millioner og kroner hver dag, over 400 000 blir sponsa av NAV nå. Så det er tøffe tider for mange nå – men man lærer noe av det. Idag har jeg kasta litt søppel på en søppelplass. Sto i kø i 20 min før jeg kom inn men det var like etter åpningstid. Så har jeg vaska kjøkken og stuegulv og lagt om til sommerdekk på min sykkel. Og nå skal jeg ut og gå en tur – trolig blir via kiwi hjem hvor jeg skal ta med meg litt brus. Have a nice weekend.

    2. fikk ikke med meg supermånen eg,sov som en stein hele natten hi hi ,vi får bare være forsiktige og beskytte oss som best vi kan om Norge åpner opp igjen :=)
      Jeg har 2 bokachi bøtter,bruker 14 dager på å fylle en ,så kan den stå der i 14 dager til medan jeg fylle bøtte nr 2 ,men jord blir det først når det blir blandet med jord,og det er minst 20 + ,vær obs på en ting,der du tømmer komposten kan du få besøk av mikkel rev,han grov opp alt jeg gravde ned i fjor,så du må ha en plan på det også så ikke mikkel kommer og graver opp grønnsakene dine hi hi , men en må ha strø mellom lagene med matavfall,får kjøpt det både på clas olsen og plantasjen,kanskje du kan bestille det så du får det hjem til deg ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg