Dag 25

Kjære dagbok

 

Tenkte å føre en logg hvordan dagene er nå, så går det an å se på det etterpå når alt er over.

I dag er det den 25. dagen siden covid-19 kom til Norge.

 

Vi holder oss hjemme og er ikke ute mer enn vi må. Vi bestiller mat på nett og får den levert. Det tar ca en uke fra man bestiller til maten kommer så vi planlegger litt og vi er dårlige på det.

Tomt for melk her hjemme og tomt for hvetemel på nettbutikken men jeg bestilte noen ferdigbrødblandinger og noen ferdigtørrposter med kakemix.

 

Mange tar lett på det som skjer nå. Jeg tror ikke de skjønner alvoret. Det er ikke kun gamle og syke dette gjelder, det gjelder alle oss foruten at det ser ut som barn blir skånet, heldigvis.

Alle ser at helsevesenet kommer til å rakne ganske fort og det er skremmende.

 

Vi prøver å gjøre små ting hver dag her hjemme, tenke litt på andre ting.

 

Jeg våkna seint i dag, var litt tung i pusten nesten som asma og det var det samme da jeg våkna.

Fylte på med c-vitamin og juice for å surne kroppen skikkelig til og det hjalp. Leste etterpå at Kinesiske leger brukte en slags “cocktail” med behandlinger på sine pasienter og en av dem var å holde en god ph og en god ph er aldri galt skulle en tro.

 

Starta ute i dag med å legge litt presenning rundt innsiden av plantekassen og så fylte vi på litt stein sånn at vekstene får god drenering

 

  

og så heiv jeg på litt eggeskall og kaffegrut og noe grønnsaker og frukt som jeg har gravd ned i hagen litt tidligere. Det skal bli bra næring til vekstene og så skal jeg lage brenneslevann for det er bra for planter.

Da fyller man bare en halv bøtte med brennesle og så resten vann, legger noe over bøtta og lar den stå i sola i ca 15 dager (rør rundt en gang om dagen) etter det er smørja klar, tynn den ut med 1 del smørje og 9 deler vann og så er det bare å mate plantene. (lukter værre enn når noen har hatt det vi kaller “sjetta” i nord (skikkelig lørvete endetarm på østlandsk)

 

Og etter det ble det kveldsgrilling, først litt støvsuging siden det burde vært gjort allerede i fjor

Meg som griller biff og pølser:

 

Ja vet det, har nattbuksa på, elsker den buksa. Må faktisk vaske den på kvelden og tørketromle den på morgenen for å kunne bruke den nonstopp (er skikkelig lur)

 

Og du jeg må jo fylle det plantebeddet med jord, men har jo ikke veldig lyst å gå inn på Plantasjen akkurat nå men så begynte jeg og google og fant ut at et sted rett i nærheten har dem plantejord.

Man kjører bare dit med tilhenger og så laster de på tilhengeren, kanskje kan jeg betale med vipps gjennom bilvinduet også 😀 Billigere blir det også

Tror det blir gjort på mandag.

entrecote og pølser, lagde tynne ovnsstekte poteter med flaksalt og krydder, tsanziki og masse broccoli (broccoli gir en super ph)

 

Nå skal jeg se noen plantevideoer. Tror jeg har sett det meste av det som er på YouTube snart

Jeg elsker ting som vokser <3

 

Hey og hå og god kveld til deg og tusen takk for besøket 😀

 

 

5 kommentarer
    1. den plantekassen blir skikkelig bra,det må bli skikkelig bra med avling der skulle jeg tro :=) vi tømte varmkompostbingen sist høst,hadde det i et par pallekarmer for ettermodning før vi har dei i grønnsaksbedda,men jammen har mikkelrev vært der i vinter og gravd,ikke skjønner jeg att noe kunne lukte mat der :=) deilig å grille da,jeg lagde vafler så gikk vi ned til sjøen og koste oss,200 meter å gå da :=) blir spennede å følge med videre på din grønnsakshage :=) jeg har spinat,sådde inne i drivhuset i høst,den vokser nå

    2. Jeg går også mye i pysj nå. Men jeg har begynt å ta på noe annet på hverdagen i arbeidstiden. For å føle at jeg er på jobb. Og sitte ved bordet litt. Men til uken må jeg lage film, eller jeg skal prøve. Av Salt og Pepper. Og det blir på soverommet. Fin hvit vegg. Så jeg får kanskje tilbake til pysjen igjen da… 😀 Ha-ha

    3. Logg for hver dag er ikke dumt nei 🙂 Og du er flink å dyrke godsaker ute i det fri 🙂

      Jeg sitter i karantene i påvente om prøvesvar…………… når man jobber i helsevesentet og blir syk – må man testes før man kan gå på jobb igjen. I morgen kommer svaret og krysser fingre for NEGATIV prøve 🙂

      Pass på dere selv og ha en god søndag!

      klem

    4. Det er tøffe tider. Ikke håndhilse, hold avstand og kun prate på date. Men det er nye vaner som vi lærer mye av. Det er kjipt for alle som er uten jobb nå og NAV jobber som gærne. Men man får kose seg med de små tingene i hverdagen som f.eks grillmat og vår ting. Jo ut må man i finværet. Dumt at alle skal ut til samme tid for da blir det kø i skogen man burde spre seg. Minst 1 meter unna neste gjeng som er på tur. Var en tur i skogen i går ettermiddag og det var noen ute og gikk. Men det var litt is der jeg gikk så turen ble ikke så lang men jeg fikk da fyrt opp bål. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg