Tusen takk fineste englebasser og hageupdates og noe mer :)

Hei på dere, uka liksom flyr med vinger. Flere som har det slik?

 

Av og til tror jeg at jeg er litt merkelig som heromdagen foresten.

Litt tidlig på morgenen gikk jeg ut i den store blomsterpotta for å luke litt og fylle på litt woodchips og sjekke hva av frø som gror og ikkegror.

Ikke mange som har en blomsterpotte på mange meter i diameter:

I fjor i februar sådde jeg asparges fra frø, førs inne og så flyttet jeg dem ut. De kom opp som tynne gress-strå og jeg passet dem hele sommeren og høsten. Da våren kom og det ikke fantes tegn til liv etter ukesvis med lupe nærmest for å sjekke, måtte jeg konstatere aspargesene som døde. Ett og et halvt år med påpassing og vipps vekk…

 

men det var da jeg gikk for å luke at jeg oppdaget det….DE LEVER!

Jeg kødder ikke, satt midt i blomsterpotta mens begge øya ble lekke som en sil. Hvordan er det mulig å bli så glad i hele seg av en tilsynelatende så liten ting?

Asparges kan man begynne å høste forsiktig 3. året, derfor har jeg ikke planta det før fordi det tar så lang tid. I fjor derimot bestemte jeg meg for nok er nok og sådde frø 🙂

Asparges er ikke bare en velsmakende grønnsak, men den er også næringsrik og har flere helsefordeler. Her er noen punkter om næring i asparges og fordelene ved å ha den i hagen:

Næringsprofil: Asparges er lav i kalorier og rik på næringsstoffer. Den er en god kilde til fiber, folat, vitamin C, vitamin K, vitamin E og flere B-vitaminer som tiamin, riboflavin, niacin og vitamin B6. Asparges inneholder også mineraler som jern, kalsium, magnesium, sink og kalium.

Antioksidanter: Asparges er en god kilde til antioksidanter, spesielt flavonoider og vitamin C. Antioksidanter bidrar til å beskytte cellene mot skadelige frie radikaler, reduserer betennelse o

Fordøyelseshelse: Fiberinnholdet i asparges bidrar til å fremme sunn fordøyelse. Fiber hjelper til med å opprettholde regelmessig avføring, reduserer risikoen for forstoppelse og fremmer en sunn tarmflora.

Hjerte- og karsunnhet: Asparges inneholder næringsstoffer som er gunstige for hjerte- og karsystemet. Den inneholder folat, som er viktig for å opprettholde sunne nivåer av homocystein, en aminosyre som er knyttet til hjerte- og karsykdommer. Kaliuminnholdet i asparges kan bidra til å opprettholde normalt blodtrykk.

Antiinflammatoriske egenskaper: Flavonoider og andre antioksidanter i asparges har antiinflammatoriske egenskaper. Dette kan være gunstig for å redusere betennelse i kroppen og redusere risikoen for kroniske sykdommer som leddgikt og hjerte- og karsykdommer.

Veksthagefordeler: Å ha asparges i hagen kan være en berikende opplevelse. Asparges er en flerårig plante som kan produsere avlinger i mange år når den blir godt tatt vare på. Den kan være en del av en bærekraftig hagepraksis, og du kan nyte ferske aspargesstilker rett fra hagen i sesongen. Det kan også være kostnadsbesparende å dyrke din egen asparges sammenlignet med å kjøpe den i butikken.

Samlet sett er asparges en sunn og næringsrik grønnsak som kan berike kostholdet ditt med viktige næringsstoffer og gi flere helsefordeler. Å ha asparges i hagen gir deg også gleden av å dyrke og høste dine egne ferske grønnsaker.

 

I går fikk jeg planta ut søtpotet og gjett jeg er spent på om det går an å dyrke det her

Jeg lagde et bedd med esker i bunnen, litt kompost, så litt løv og høy og på toppen jord og woodchips:

Bladene har stått i vann i noen dager inne. De som kan det sier at bladene ser skikkelig dårlige ut de første dagene men det er bare å vanne dem masse i starten. Siden det var meldt regn i dag planta jeg dem i går

 

Fikk planta en haug med jordbærplanter under ene epletreet også i går mens jeg snakka i telefonen med bestevenninna mi <3  og så fikk jeg planta en agurk ved inngangen til den digre blomsterpotta I bakgrunnen kan man skimte 17 tomatplanter som jeg har planta rett ned i gressplenen før jeg hadde woodchips rundt dem. Ingen ny jord og det er på en nokså skyggefull plass på tomta så det blir spennende om det går 🙂

Uka har inneholdt så mye og i går ble jeg skikkelig inspirert 😀 Englebassen sendte meg et bilde av stua som var temmelig bomba og så sa han at det ble temmelig bomba med Marie på besøk…skjønte ikke den der først men så sa han Kondo, Marie Kondo, hun fantastiske superrydderen! Jeg ble så inspirert at i morgen tømmer jeg alle klærne mine i en diger haug, alle klærne jeg har og så skal jeg få det superryddig! Tusen takk til Englebassene som inspirerer meg <3

 

Her kan du se litt hva det går ut på:

 

 

I morgen blir det masser av Sparkling Joy 😀 Alle klærne mine skal samles i en diger haug og så skal jeg holde ett og ett plagg mellom hendene og kjenne om jeg blir glad av plagget og beholder det eller ikke 🙂 Det er så fantastisk fint å bli inspirert og så er det yberdigg å rydde på Marie Kondo-måten for det kjennes som man rydder litt inni hodet samtidig <3

 

Har du hørt om Marie Kondo?

 

CU og takk for besøket <3

 

 

 

3 kommentarer
    1. Ikke hørt om denne Marie Kondo, men bør vel google det. Du verden so de spirer og gror hos dere. Takk for fakta om aspargesen – det er utrolig hva du veit. Den blir masse sunne grønnsaker hos deg i sommer. Så hipp hurra for det som kommer opp av jorda. Det er greit med flinke folk rundt seg. Ha en vakker aften.

    2. nei ikke hørt om denne superrydderen ,har hørt om andre men ikke henne :=) sånn er det noe kommer seint og plutselig skyter det til vers,som mine strutsevinger og en klematis,var sikker på dei hadde takket for seg men nå kommer det og strutevingane har blitt skikkelig store ,og klematisen har ikke fått en skikkelig klatrestativ ha ha ,nyt hagen og dagen ,vi skal ut i sommerfjøsen i dag også

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg