Hestebønner, digre bønner som man kan plante tidlig på våren ute

Snøen smelter men vi har mye av den ennå, men i ene skråninga er det bart.

Jeg var litt i tvil om jeg skulle plante hestebønner da jeg vet at de har en tendens til å dra til seg bladlus, men på den annen side kan man bare ta av toppen på planten når den har begynt å blomstre og produsere bønner og da bedrer det seg mye. Planten gir bønner, digre bønner i fler måneder så jeg planta i skråninga:

Nederst til venstre er min Pawpawbusk, spennende frukttre som jeg håper overlevde vinteren

Det er morsomt å plukke hestebønner for de er så digre 🙂

Hestebønner er en god kilde til flere viktige vitaminer og mineraler som er viktige for god helse. Her er noen eksempler:
  1. Kalsium: Hestebønner er rike på kalsium, som er en mineral som er viktig for å bygge og vedlikeholde sterke ben og tenn.
  2. Jern: Hestebønner inneholder også jern, som er en mineral som er nødvendig for å produsere røde blodlegemer og transportermolekylet hemoglobin.
  3. Vitamin C: Hestebønner inneholder også vitamin C, som er en viktig antioxidant som kan hjelpe kroppen å beskytte seg mot skade fra frie radikaler.
  4. Vitamin A: Hestebønner inneholder også vitamin A, som er en viktig vitamin for god syn og hudhelse.

Jeg har plantet noen tomatplanter som blir flere meter høye. De skal være inne for å få en tidlig tomathøsting. Uheldigvis spirte alle frøene og jeg har ikke turt å telle hvor mange planter jeg har Tre av dem måtte pottes om i dag, de heter Japan tomat:

Melkekartoner fungerer bra for da danner plantene røtter langs stilken og plantene blir kraftigere så jeg planter plantene dypt i kartongen

Ute i drivhuset titter spinatplantene opp:

I natt eller tidlig dag strakk gyllebærspirene seg gjennom jorden og hilser på sin aller først dag <3

Var innom studio og hørte på produksjonen og det låter dunder og kanoner <3

 

Tusen takk for besøket <3

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg