Her kan du lese litt om hva jeg har gjort i dag (ikke mye egentlig)

Kjære dagbok

 

Våkna og hadde lyst til å gå rett ut så jeg gjorde det.

14 grader og sol, perfekt utedag.

Akkurat kommet inn nå

 

Den kompostkvern er bare helt digg, holdt på i mange dager nå og den eter opp små trær

 

Kom til å tenke på at jeg har en diger gammel plastkasse i kjelleren (edderkoppkjelleren) så

jeg spurte gitaristen om han orket å hjelpe meg med å få den ut og det gjorde han.

 

Henta boremaskin og pepra den med hull og så ble den et diger kompostkasse:

Jeg vil ha kompost inni en kasse fordi jeg ikke liker mus og rotter noe særlig

 

Kompostkassen lager du slik:

Bor hull i kassen sånn at komposten får luft.

Legg greiner i bunnen og så legger du på lagvis med brunt avfall og grønt avfall

og vanner den litt sånn at den er fuktig.

Grønt avfall: matrester (ikke kjøtt og fisk) klippet gress, grønnsaksavfall, fruktrester og kaffegrut

Brunt avfall: kvister, høy, visne plantedeler, papp og papir og litt jord

Så kan man vende litt på det innimellom for å få prosessen mer i gang.

Tømte alt fra den mellomste kassen opp i den store nå i dag og det lukter ikke

i det hele tatt av matavfallet

Skikkelig morsomt og så blir det nydelig næringsrik jord i stedet for avfall, 2 fluer i en smekk:

 

Her er greiner som jeg har kverna med kverna:

Det lukter sååå godt 😀

Det begynner å bli en ganske stor haug med oppmalte kvister som jeg vil bruke i bunnen av de nye

plantekassene jeg har lyst å lage:

Etter det lånte jeg en el-sag hos gitaristen for å sage ned småkvister sånn at jeg får plass til hengekøya:

Det tok noen timer å rydde og så kverne kvistene og så fant jeg ut at det var store steiner under

Og det går ikke, bare tenk om man sovner og faller ut av hengekøya…Au

Med min flaks tar jeg nix sjanser nemlig.

 

Well fant et nytt sted som kan fungere:

Laga foresten nystekt grytebrød til frokost, digg:

Akkurat nå sitter jeg her:

Snakka akkurat med pappa på telefonen og så sendte han bilde hvordan det ser ut hos dem nå (lånte bildet papps):

Nåsynes jeg litt ekstra synd på dem i nord nå, så jeg sa til pappa at de kan plante hvitløk. For hvitløk skal plantes seint på høsten eller på vinteren, ellers danner de ikke løker under jorden, de trenger nemlig frost for å gjøre det, så her er det alt for seint å plante hvitløk.

Håper det hjalp litt på humøret <3

 

Vi har starta å bruke utekjøkkenet, nemlig grillen og der satt vi og grilla i solsteiken

da barndomsvenninna mi ringte på sånn videotelefon. Hun bor jo i nord hun også så kan ikke si hun ble så

himla lykkelig over å sammenligne utearealet, men men shit happens:

Siden det er umulig å få tak i kull til grillen, lager vi vårt eget. Bjørkekubber fungerer:

Her er foresten saga jeg brukte på kvistene. Liker egentlig ikke så godt maskiner som lager høy lyd,

men denne var innenfor hva jeg tåler av desibel.

 

Akkurat mellom disse to trærne kan det hende hengekøya kan henge (bare synd noen har stabla veden

akkurat der):

Fine er at det går kanskje akkurat bra:

Nå skal jeg gå og ta meg en brødskive, magen knurrer:

CU og tusen takk for besøket <3

Bor du i nord eller i sør?

Er du litt solbrent i dag?

 

<3

2 kommentarer
    1. så deilig det er hos deg,en helt perfekt dag skjønner jeg :=) bor du i eller tett ved en skog ?
      Jeg bor midt i landet og i dag fikk vi også sol fra en nesten skyfri himmel ,ble såpass varmt att jeg måtte kaste jakken :=)
      Jeg har innekompost(bochashi ) i tillegg til en varmkompost ute,blir fin jord det ja helt klart,smart å bruke en kasse slik du gjør det da,behøver jo ikke være så innmari avansert

    2. Jeg bor skikkelig sør 😀 Og har kost meg i sola med Kari i dag. Vi har vært på tur, gått 1 mil. Og har hatt fotoshoot. Spist middag med Hr Frodith og nå er det sjokolade 🙂 Du hadde gjort masse du da 🙂 Og du…NOEN rotter liker du vel.. Salt og Pepper vel 😀 klemmer søs <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg