Har begynt å planlegge neste års matproduksjon


Hei alle sammen

Hadde videofrokost med englebassen i går, skikkelig koselig.

Skulle ta bilde av frokosten men glemte det helt. Gikk for mangosmoothie og brødskive med egg og chiapudding med nøtter, banan og druer. Oi foruten har funnet de nydeligste druene jeg noen gang har smakt. Cotton Candy druer, fant dem på Meny, de smaker godis 😀 Passer meg perfekt

 

Etter frokost var det ut å poste kalendre og etter det leita jeg frem det store skrinet med frø: 

Ut fra hva jeg har lest på internett skal det gå fint å plante brekkbønner inne på vinteren

Vi spiser mye brekkbønner og har en følelse at de mørkere sortene er sunnest så gikk for 2 typer:

Aner jo ikke om de vil vokse inne så planta 3 frø i hver bøtte og nå går jeg bare og venter 🙂

I dag begynte vi litt ute. Gjøre litt klart til vinteren. Gitaristen pakket ned utedusjen og jeg testa den nye løvsugeren/blåseren:

Skikkelig fornøyd med den

Og så tok jeg en runde i hagen og høsta litt snacks:

Høsten er jo her så jeg tenkte at det er på tide å ta noen tomatfrø. Så en video på YouTube om det.

Man skal ta ut frøene og litt tomatsaft (ikke fruktkjøtt) og ha litt vann i oppi, dekke med et kaffefilter eller serviett og så skal det fermentere på kjøkkenbenken i 2-5 dager

Etter det skal man skylle vekk alt som ikke er frø i en sil og tørke frøene og da kan man jo bare helle de utover kjøkkenpapir

men man skal fordele dem utover sånn at det ikke blir klumper med frø for da kan de mugne. Så det har jeg gjort nå og

så har jeg vannet bønnene og ikke noe tegn til spirer ennå. Kanskje litt tidlig siden jeg planta dem i går 😉

Nå skal jeg fortsette på genseren (er kommet til der hvor jeg må strikke frem og tilbake for å lage hull til ermene og det er her det pleier å gå skikkelig galt, så kryss labbene 🙂

 

Sakl du plante noe mat neste år?

Har du tatt frø av tomat?

Når begynner du plantesesongen?

 

Glemte helt å si at vi hadde en helt fantastisk flott øving med IA-bandet i går, skikkelig digg 😀

 

Nå må jeg løpe CU og tusen takk for besøket <3

 

12 kommentarer
    1. det blir kamillete på både deg og meg neste år :=) og som sagt ,her blir det urtehage ,så får eg heller kjøpe maten :=) men det blir spennede hva du får til .Jeg har tatt tomatfrø ja ,men jeg bare tok dem og la dem på litt kjøkkenpapir til dei tørka så putta eg dei i et kaffefilter,det fungerte fint det

      1. Jaaaa, gleder meg til å plante kamille 😀 Spennende med urtehage 😀 Spirte alle frøene du tok? Ser på YouTube at alle nesten bruker den fermenteringteknikken 🙂

    2. Litt tidlig å titte etter spire første dagen 😂, men skjønner følelsen ! Har lite plass neste år, så jeg tror jeg skal satse på mye på liten plass. Tenker det blir et 3 søstre-bed og tomat/chili i verandadrivhuset.

      Bare å gjøre klart til såing i februar 😊. Ha en nydelig kveld, fine du 🤗.

      1. hahaha ja vet, men man begynner å vente ganske fort 🙂 3 søstre er jo lurt. Tenkte plante det i år men glemte det helt av så alle ting ble plantet på forskjellige steder. Planter du tomat/chili i februar? Jeg planta klatretomater men de ble så store at de ble umulig å flytte på. Må sjekke når jeg planta plommetomatene for de planta jeg seinere men fortsatt for seint for har mange grønne ennå. Tusen takk og kos deg med kvelden fine du <3

        1. Ja, sånn rundt midten av februar. Har ekstra plantelys, da 😃. Ikke hatt noen av delene på en stund – for det har grodd på andelsgården. Synes jeg får lite ut av de plantene, så neste år vil jeg ha alt selv 😂.

    3. Håper du lykkes med dine planer for neste år. Dere har jo masse muligheter med den tomta der noe dere har gjennomført med drivhus og masse anna i de siste årene. Kjøpte tomater på kiwi så jeg har ikke plass til noe særlig drivhus da jeg bor i blokk. En nabo av meg skal flytte og har kjøpt seg hus med stor tomt så der er det masse muligheter teker jeg uten at jeg veit det. Det er fredag og jeg hadde tenkt og kvitte meg med litt tøy og rydde litt. Ha en fin dag.

      1. Hei 😀 Planlegger bare de tingene som jeg har sådd alt for seint årene før, viktig å lære litt av feilene jeg gjør også 🙂 Tusen takk og good helg <3 klemme

    4. Ja det er vel på tide å tenke på neste års odling og planlegge hva som skal plantes. Jeg har ikke forsøkt å så tomater fra frø noen gang, men jeg har noen tomater i kjøleskapet. Kanskje jeg skulle ta ut de steinene og gjøre et forsøk. De Cotton Candy druene er supergode, og jeg har noen få igjen som sikkert går i løpet av dagen. Ha en fortsatt fin fredda, klem 🤗

      1. Det kan jo hende det går bra 🙂 Tomater trenger mye lys så vi pleier begynne å plante dem i februar/mars (hvis man ikke har vekstlys 🙂 Enig, de Cotton Candy druene er av en annen verden 😀 <3 Tusen takk og good helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg