Hageupdate og planer for neste år

Det knitrer i peisovnen for nå begynner det å bli kaldt ute og i gamle hus blir det kaldt inne også.

Akkurat kommet inn fra hagen

Plukket noen gulrøtter, de er så søte og smakfulle.

Har litt gulrøtter ute så har pakket rundt dem med litt løv så tåler de å stå. Plukket de siste gulrøttene i mars og det beviser at det fungerte her

Å dyrke sin egen mat gir oss en unik mulighet til å forbinde med naturen. Vi blir mer bevisste på årstidene, været og jordens syklus. Det er en slags terapi å grave hendene i jorda, se frø spire og se plantene vokse. Denne tilknytningen til naturen gir en dypere forståelse av vårt miljø og en følelse av takknemlighet for alt det gir.

Fikk spist opp det meste av squash i år men denne ble liggende litt for lenge:

Det finnes få ting som kan sammenligne seg med smaken av nylig høstede grønnsaker, frukt eller urter fra egen hage. Mat som er dyrket selv, er full av smak og ernæring. Du kan nyte den ekte smaken av tomater, agurker, eller urter uten konserveringsmidler og sprøytemidler som ofte finnes i butikkjøpte alternativer.

Purreløk kan stå over vinteren så de har fått et tykt lag med woodchips rundt seg

det samme har pastinakkene, gulrøttene og resten av purreløken i det andre beddet. Har også plantet masse rødløk her:

Å dyrke din egen mat gir en følelse av selvforsyning. Du blir mindre avhengig av butikkene og den kommersielle matproduksjonen. Dette er en viktig skritt mot bærekraft, da det reduserer behovet for langtransport av matvarer og bidrar til å minimere miljøpåvirkningen.

I beddet på høyden over har jeg satt masse hvitløk:

Har allerede begynt å planlegge neste års planting og jeg gleder meg! Bedre smak enn hjemmedyrket mat finnes ikke.

I den øverste skråninga til høyre har jeg strødd ut masse ringblomsterfrø, så det blir spennende å se om de kommer:

Jorden skal ikke stå bar, da dreper vind og sol mikroorganismene i jorda og ugresset tar fort overhånd Å dyrke litt selv burde være et eget fag allerede i barneskolen. Å dyrke mat er en kontinuerlig læringsprosess. Du lærer om planter, jord, skadedyr og hvordan alt henger sammen. Dette gir en følelse av mestring og selvtilfredshet når du ser resultatene av innsatsen din. Det er også flott for å involvere barn og lære dem om naturen og hvor maten deres kommer fra.

Etter å ha lest meg litt opp fant jeg ut at å høste tindved er skikkelig vanskelig. Den er bløt som multer og sitter bom fast, men et tips er å vente til bærene fryser å så plukke dem, så jeg venter litt til

Å ha en hage gir deg en unnskyldning for å være ute i frisk luft, trene og nyte solen. I tillegg gir selvdyrket mat høyere næringsverdi og kan hjelpe deg med å opprettholde en sunn livsstil.

I dag dukket dette bildet opp på Facebook tatt for 7 år siden:

glemmer av å juice hjemme, det er jo så godt og sunt at det må jeg komme i gang med igjen.

Husene står ute hele vinteren, de er solid bygd.

Har så mange skråninger på tomta så skal utnytte dem maksimalt. Her er det jeg har plantet (minus søppellasset som må avgårde før det blir vinter):

Tomatplantene starter jeg nok innendørs i februar/mars:

Drivhuset er klart for neste års planting:

Den lage portalen kommer til å bugne neste år. På ene siden planter jeg asparges-/brekkbønner og agurk og i begynnelsen av den har jeg en rosebusk jeg flyttet og som overlevde + svartrot:

På ene siden bak huset har vi et stykke tomt som vi vurderer å lage som et dyrkeområde neste år:

Har plantet 70-80 hvitløk og 150 rødløk så det er så spennende å se til neste år. Vil tro av vi blir selvforsynt med løk 🙂

Siste biten ned til huset har vi endelig fått på jord og woodchips, litt usikker på hva jeg planter her. Det er mye sol og veldig lunt så kanskje meloner. Det er jo himmelriket å komme hjem og så grabbe med seg en melon eller to fra skråninga:

Andre siden av portalen har jeg fylt med drueplanter og kiwibærplanter. I sommer fylte plantene nesten hele portalen på denne siden og begynte å legge seg over på andre. Til sommeren tror jeg det blir masse druer og kiwibær. Det tar noen år før plantene begynner å produsere så jeg er så spent. Min favoritt frukt er kivi og kiwibær er himmelsk

Den hvite squashen ble årets favorittsquash så den må få hedersplass neste år

stor, litt søt med en rund nøttesmak, fantastisk på grillen eller å ovnsbake

Plantet søtpotet men med den regnfulle sommeren ble dem små. Neste år tenker jeg å utvide beddet og å legge sort duk over slik at plantene får det varmere:

Utrolig morsomt å prøve nye ting og så endre ting som kan forbedres.

Men over til neste års prosjekt. Tenker plante poteter på baksiden av huset rett på bakken med litt kompost og høy og beinmel. Veldig spent på å prøve. Ved siden av vil jeg dyrke gulrøtter ettersom de ser ut til å trives her på baksiden også:

Å forberede hagen din for vinteren og ta de nødvendige skrittene for å beskytte planter og jord gir en god start for vellykket dyrking i neste sesong. Ved å investere tid og omsorg i hagen din gjennom hele året, kan du glede deg over sunne planter når våren kommer.

Nå er det bare litt smårydding i hagen og å kjøre søppel før beskjæring av noen frukttrær og planting av frø i februar. Tenkte å kanskje plante aubergine og søtpotet inne i januar.

Håper dere har en fin dag <3

 

10 kommentarer

    1. Å ta farvel med et firma er kanskje vemodig men tid spart vil jeg tro. Dere har sikkert lært mye av det. Fine bilder og planer for neste ¨år. En fantastisk tomt dere bor på så her er det muligheter. Har ferie de 2 neste dagene, noen vage planer har jeg. Skal til fotpleie og besøke mor så blir det en tur til enten Moss eller Tønsberg. Deilig og ta en tur om det ikke er syden jeg skal besøke. Mopeden er satt inn for vinteren så nå er det sykkel hele veien og av og til buss. Det blir nok en skogstur i morgen tenker jeg. Ha en fin kveld.

    2. her har dere jobbet frem litt av en grønnsakshage ,og ja det er en følelse som ikke kan beskrives å gå ut i egen hage og forsyne seg :=) spennende med alt det nye til våren da:=) nå fikk jeg en ekstra pallekarm inn i urtehagen i dag ,neste år blir det å fylle den med hjemmelaget kompost men hva jeg skal ha i den har jeg ikke bestemt ennå ,har lyst på karve,anis og isop så får vi se om jeg går for det :=)

    3. Så flott med mye selvdyrket mat! Og så mye forskjellig du dyrker i hagen ! Jeg dyrket også en del spiselig i hagen da jeg bodde i hus. Kroppen ble dessverre mer skranten og da var det ikke samme gleden med det. Vi flyttet etter hvert til leilighet, men har i alle fall gode minner fra bær- og plommehage, og noen grønnsaker også. Nå har vi bare to ripsbusker ute på verandaen. 🙂

      1. Hei Kari 🙂 Det er derfor jeg dyrker med woodchips, sånn at jeg skal slippe vanning og ugressluking. Håper på at alt gjør mesteparten av jobben selv Det er noe eget med å dyrke litt selv. Har tenkt å spire litt microgrønt inne nå snart, det gir mye mat og er supersunt 🙂 Ha en nydelig dag <3

    4. Woodchips høres lurt ut. Kanskje på ripsbusker også? Lite ugress her, noen fugler bare 😀 Kos deg med dine grønne fingre! Og ha en glitrende dag! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg