Dronningen av planter (meg) +Stress og dårlig kost

Jeg er ikke her hver dag, på bloggen altså mest fordi jeg liker å fokusere på de bra tingene og de dårlige behøver jeg ikke fortelle om for jeg prøver glemme dem fortere enn de dukker opp 🙂

Men, stress og dårlig mat gjør meg veldig syk. Maten vi kjøper i butikken gjør meg dårlig. Ren hel mat er grisedyrt og sukker er heller ikke bra (men godt) og søvn, søvn er så viktig.

Så mye av maten vi får i oss er betennesesfremmende, sukker, prosessert mat, frukt og grønnsaker med plantegift, kjøtt med antibiotikarester og dårlige E-stoffer. Det er de gode magebakteriene vi vil ha mange av, ikke mat som dreper dem.

Det er litt av grunnen for at jeg dyrker litt mat selv (jeg synes jo det er gøy også)

 

klokken seks Sharp, morgenkaffe:

Våkner ganske tidlig og holder ikke lenge før kroppen må sove litt igjen. Noen flere som har pollenallergi? Blir så sliten at det gjør vondt i kroppen. I går var det 20 grader, sommer 😀 Eneste er at når man er utslått så hjelper det jo ikke så mye, man får nyte hvert lite øyeblikk <3 Det er litt for galt at man blir glad når det regner for da blir nesa åpen igjen, men når det er sagt så elsker jeg varmt regn <3

 

men over til tomater 🙂 Min favoritt blandt favoritter 😀

De nederste bladene på stilken fjerner jeg alltid. Om det spruter litt jordvann opp på tomatbusken kan det fort bli soppangrep og det avverger jeg med å ta de bort.

Bladet kan man bare putte i en potte med jord og så vokser det frem en helt ny tomatplante, genialt 🙂

Møt dronningen av planter:

Nå har jeg fylt stua (en hylle ledig men ikke lenge):

Kjøkkenet:

og spisestua:

 

(fikk ikke med de nederste hyllene men det er planter der også 🙂 og så begynner det å bli endel i drivhuset også)

Glemte å ta bilde men agurkgardinen min begynner å vokse skikkelig. Den har tatt snora til liftgardinen og brukt som klatrestativ så nå kan vi ikke dra igjen gardina før agurksesongen er over en gang utgi seinsommeren vil jeg tro 🙂

Paprikaplantene mine har alle sammen begynt  lage små paprikaer

Buegangen inn til drivhuset. I år håper jeg på å få kivibær hengende fra buen og druer og kanskje noen agurker og auberginer

På utsiden har jeg plantet plommetrær i bøtter og inne har jeg sådd en haug med ting som har begynt å spire:

Det har meldt kaldt fra søndagskveld så veldig spent på om plantene overlever, bare å krysse labbene 🙂

Gulrot i kartonger:

Har fått noen få spirer opp.

 

Det er liksom fullstappa kaos her til ut i mai når jeg begynner å flytte ut planter for alvor, da blir det plutselig tomt inne i huset og det er litt deilig også.

 

Snart på tide å så bønner og agurk og selvfølgelig squash og jeg gleder meg 😀

 

Nå er det labbene høyt igjen <3 cu

 

 

 

 

 

17 kommentarer
    1. helt fantastisk å se heimen din nå ,hadde ikke gått hos meg for vi har liten plass :=) jeg skal så squash etter neste helg ,først skal eg på en liten ferie :=) lykke til med hagen di videre

    2. Det er så utrulig kjipt å bli syk av å leve.. stress kan man jo selvfølgelig prøve å gjøre noe med, men mat.. Det er ikke så veldig lenge siden jeg begynte å virkelig forstå hva all dritten i maten man kjøper faktisk gjør med oss, nettopp fordi jeg har merka det på min egen kropp. Største problemet er jo at den reine, sunne er så jækla dyrt.. og sukker? Huff..man veit jo at det er rein gift, men likevel klarer i alle fall ikke jeg å holde meg unna. Klarte å bryte innpå et svært kakestykke da jeg var på cafe i dag, så jeg både ble kjempekvalm og fikk sukkerdumping. Ikke mitt stolteste øyeblikk, akkurat – men steike så godt det var.

      1. Hei 🙂 Ja ikke sant. Skikkelig kjipt når mesteparten av mat i butikkene faktisk ikke er bra for oss. Vi mater jo magebakteriene og de må ha det bra for at vi skal ha det bra. Sukker er ikke bra og det vet vi jo, men det er godt og kake er jo himmelsk. Går på en smell jeg også innimellom og må betale for det. Synd ren mat er så dyrt. Jeg putter litt og litt bedre mat inn i kosten og det hjelper. Sukker gir en deilig følelse først og så er den ikke så deilig. Ha en super dag <3 klæm

    3. Har du vært så dårlig igjen søs? 😞Jeg er dårlig nå. Den hjernehinnebetennelsen jeg har med jevne mellomrom. Har vart i 3 dager og ser ut til å være kortvarig nå. Føler meg bedre i alle fall 🙂 klemmer masse ❤️

      1. Uff søs, masse god bedring <3 <3 <3 Blir dårlig av stress og feil mat og pollen. Har en ide som jeg vil prøve med pollen, ikke sikker på at den virker men verdt å prøve 🙂 Stooor god klæm <3

    4. leser… og tenker… og et blad…. blir det en ny tomatplante av et enkelt blad? hmmmm ja da så…. jeg har hele FIRE tomatplanter jeg skal holde styr på – pluss EN paprikaplante juhuuuu

      Du ER dronningen du! Veldig flink å dyrke 🙂 klems

      1. Ja det er ganske flott 😀 Har en her som jeg stappa i jorda for en liten stund siden. Har du fått paprika på plantene? Jeg sådde noen fra frø også og de har begynt å danne minipaprikaer 🙂 Tusen takk, det er skikkelig gøy 😀 good klæm <3

    5. Jeg er llitt treeeeig av meg jeg da… har du kopper på lageret ditt hjemme? som du vil selge? Pris? Kunne tenkt meg et par jeg da… til meg og C 😀

    6. Du er virkelig dronninga av planter. Lurt å dyrke selv. Pollen er ikke gøy. Jeg ble mye bedre da jeg fant ut hva som krysset med det jeg ikke tålte. Da var det vekk med kiwi, jordbær og nøtter, pluss grønne epler. Joda, jeg kan spise noe av det utpå sommeren, men ikke i mengder. Nøtter holder jeg meg nesten helt vekk fra, for det tåler jeg minst. Men det gjelder vel å teste det ut selv. Noen tåler det ene og noen det andre. Klemsiklem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg