Det gikk så feil som det kunne gått

Jeg klarte rett og slett ikke å gå ut å se før det var gått et døgn.

Styrtregn som ikke ligner noen ting i flere runder og så kom nådestøtet, hagl nesten på størrelse med små klinkekuler.

Jeg stakk armen ut for å filme men det gjorde så vondt at jeg dro til meg hånda. Tenk å ha vært ute da det startet?!

I 10-15 minutter haglet det og perforerte hver plante på hele tomta. Nesten alt avgikk med døden. Stakkars bønder, nå synes jeg skikkelig synd på dem (og meg såklart)

 

Tok en runde nå for å se på skadene og det er ikke direkte et hyggelig syn. Alle tomatplanter er mer døde enn levende og resten, til og med løken ble slått i bakken og brekte stilkene. Det var så ille at et plantebrett jeg hadde inne ved husveggen ble torpedert så det er jord 1,5 meter opp på veggen

Stor klump i halsen

Om det skulle klare å overleve en eneste tomatplante så vil de frøene fra den være gull verd, for tenk hva den tomatplanten har vært igjennom

Selv om jeg ikke har høye forhåpninger..

Alle blader på hele tomta er gjennomhullet av hagl

Været kommer ikke til å bli bedre fremover og da kom jeg til å tenke på at dette er noe jeg kan lære av, faktisk virkelig lære

  1. plant tomater under tak til neste år (god lærdom

Sitrontreet hadde ingenting i mot litt uvær, det produserer sitroner så det holder:

Alle aberginer tålte ikke hagl (men det gjør ikke så mye ettersom jeg ikke er helt sikker på om jeg liker det så veldig):

Å plante chili og jordbær under trær er en heldig kombo:

Abergine på friland, nix:

Gulrot tar ikke skade av hagel:

Squash og melon skal jeg plante under trær fremover tror jeg:

erter og sukkererter er hardføre:

Det andre tomatbeddet 🙁 :

Bønner liker ikke hagl de heller:

Potetene våkner som bare det:

rødløk 🙁

Har satt ned 48 solsikkefrø, det hjalp litt. Kjente en bitteliten lykkebris som dro forbi og så plantet jeg nye maisfrø, mulig det er for seint men bare fint å få sådd litt nytt og så satt jeg ned en haug med klatrebønner. Har alt inne til spiring nå

og inne har jeg ferdige paprikaer, 1. tomaten er moden og agurker på vei:

Skal bli flinkere å så i flere omganger sånn at jeg har i reserve planter om noe skulle skje, det er fin lærdom til neste år.

Det er ikke alltid så lett å snu en dum situasjon til noe bra, men med litt trening går det greiere, så istedet for å være deppa for alt som gikk galt, kan jeg dra nytte av lærdom og lærdom, det er mer verdt enn sjokokuler (neiforesten) 🙂

 

Håper du har det fint og takk for besøket <3

4 kommentarer
    1. Det var trist saker men været tar ingen hensyn. Slikt lærer man av men kjipt for deg som har lagt ned mange timer. Håper det snart blir sol og varme. Det er det sikkert flere enn meg som vil ha fremover. Ha en fin kveld.

    2. Det var leit at uværet skulle gjøre så stor skade, men har jo klart seg da 😉 Vi får krysse fingrene for at meteorologene har tatt feil og at det snart blir en fin sommer med sol og varme. Her går nå dagan, og jeg har hatt fult opp med styrearbeid for Revmatikerforening. Nå er det derimot ferie der også, og skal nyte dagene som forhåpentlige blir solfylte. Ønsker deg en fin lørdag, klems 🤗

      1. Ja været får vi ikke gjort så mye med 🙂 Har plantet mange nye frø som er klare for å spire nå. Goood ferie fine du <3 Håper det blir bare godvær så du får riktig kosa deg i sola <3 Klæm og god helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg