Bokashi til en brøkdel av prisen!

Hei på dere

Nå skjer det mye i verden på en gang, så mye leit og ting som skaper så mye redsel.

Det er så trist at jeg ikke finner ord og tankene går til alle de berørte <3 Måtte verden bli et fredelig trygt sted for alle.

 

Flyararmen har gått flere ganger her i dag, antagelig bare testing av anlegg men det er ikke hyggelig.

 

Etter å ha lest alt av nyheter satt jeg med en diger klump i magen.

 

For å få tankene vekk fra alt det vonde bestemte jeg meg for å lage bokashikompost men fikk litt sjokk da jeg så hvor dyrt det var å kjøpe slike startsett så jeg bestemte meg for å lage en egen løsning.

Malebøtter på 5 liter til 23.90 pr stykk. Bokashistrø måtte jeg kjøpe. 149,- på Obs Bygg for en kilo og det er rimelig og den er drøy.

For en beholder behøver man 2 bøtter + et lokk, loddebolt (eller boremaskin) for å lage hull i den ene bøtta slik at bokashiveska kan renne ned i det nederste bøtta

Jeg lagde dobbelt, 2 bøtter sånn at jeg kan bytte ut den som er full med en ny

I en av bøttene fylte jeg opp strøen:

Og så var det bare å gå i gang

Har jo hatt lyst å prøve dette i flere år nå, men ikke helt kommet i gang. Når en bøtte er full skal den stå i romtemperatur i 2 uker før den kan blandes med jord og brukes eller etterkompostere. Gleder meg såååå til å komme i gang.

 

Klarte såklart ikke å gå forbi frøposene i dag heller:

Ble med noen nye frø hjem 🙂

Kom på en plan med å lage sneglesikker salat og jordbær og når det blir litt varmere ute skal jeg gå i gang å lage det, så det er bare å følge med 🙂

Inne vokser det tomatplanter alt:

og basillikum:

rødløk og purre

Å se at planter gror er det beste jeg vet nesten, nesten:

Må løpe, et eneste wienerbrød igjen og det gjelder å få satt tenna i det i en fei 😀

 

Driver du med bokashi?

 

CU og tusen takk for besøket <3

7 kommentarer
    1. jeg har bochashi 2 bøtter kjøpt på felleskjøpet ,har nok brukt dem feil i vinter for jeg har bare fylt på og når dei har vært fulle har jeg gått ut og tømt dem i varmkompostbingen ute,sånn sett er det vanlig kompost jeg har laga ,første år jeg hadde bochashi og den var klar grov jeg et hull i beddet og tømte det nedi ,satte så en busk i som jeg hadde kjøpt,men mikkel rev skjønner du luktet gosaker og grov opp igjen busken ,jeg plantet den igjen så dro vi på bobiltur 2 dager,kom hjem til hull i beddet og buskene lag sparket bort på plenen ,dei overlevde ikke ,etter det har jeg ikke turt å ha bochashien i bedda men i varmkompostbingen som bare blir tømt 1 gang i året

      1. Så kjedelig da. Jeg tente blande komposten med jord og la den ligge ca 2-3 uker før jeg bruker den for da har mye blitt jord har jeg lest. Blir spennende å prøve. Man kan også ha en større kasse ute og blande det i den med jord (det har jeg også. Tett kasse med hull jeg har boret i bunnen. Varmkompost er superlurt 🙂

    2. Jeg driver med det, men her i Bergen får vi støtte til å drive med kompostering, så jeg fikk bøttene nesten gratis. Følg med på obs om søndagene, da har de ofte strø på tilbud. Kjøpte nettopp til 99 kr for en pakke på søndagskupp. Klikk og hent

      1. Det var lurt for de er ganske dyre. Oi takk for tips 😀 Var og sjekket litt og flere tar jo 200 for en kilo strø. Lurt å følge med 🙂 Ha en fin kveld <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg