Back to Eden hage, trening og Marie Kondo <3

Hei på dere, lenge siden sist men nå er jeg her igjen.

Har jogga i dag:

 

Alt begynte bra, følte meg skikkelig sprek

og full gass, varte ca 15 sekunder. Englebassen mente jeg ikke kunne få iskald cola med sitron og isbiter etter så kort tid, shit happens. Burde drukket det der før jeg jogga, well well

Etter joggeturen ble det styrketrening og det er her det mest fantastiske skjedde (nestmest fantastiske i dag, det mest fantastiske kommer lenger ned) Jeg har fått 2 nye muskler! Det var englebassen som oppdaget dem

Ser du dem? (si:ja)

(sjekk under skuldrene) Fyttiksjiten. Jeg så dem jo ikke siden jeg ikke har for vane og drive å se bak på ryggen.

Måtte spørre om hun behøvde lupe for å se dem og såklart ba jeg henne om å ta bildebevis 😀 Pappsen og mammsen, sjekk hvilken muskuløs datter dere har. Sa jo jeg kommer til å se ut som Hulken før jeg er ferdig (håper jeg ikke blir grønn, men med min flaks..)

Har vært i Sverige også og på vei hjem kjøpte vi Norges største pizza, det er jeg nesten sikker på at den er:

Det er så kos å være med englebassene, Priya (hun er englebass også) og gitaristen <3

(meg som er fornøyd og glad)

Superkos <3 Og så har vi vært og spilla frisbeegolf igjen 😀 Anbefales. 3 fluer i en smekk, frisk luft, trim og så er det utrolig GØY

Har kommet over en fyr på YouTube som er helt fantastisk! Driver å prøver ut metoden hans nå. Fyller bakken med woodchips og planter i jorden under. Det er helt fantastisk, plantene elsker det

Tomater rett i plenen:

Her har du link om du har lyst til å dyrke mat med minimal innsats og få frodige planter:

Back to Eden

Det føles som alt vi har lært har vært skikkelig feil og veldig tungrodd som vi sier i nord.

Nok om det, her er hagen min nå, woodchips over alt:

tilogmed woodchips rundt dammen. Foresten har fått froskekor. Gjett en gang at det kvekkes her, skikkelig koselig:

I fjor heiv jeg woodchips oppi de nye store plantekassene mine. Plantene stortrivdes. Eneste man må passe på er å ikke blande chipsen med jorda under men det er enkelt å unngå. Så tilfører woodchipsene næring og holder på fuktigheten i jorda og beskytter mot vind og sol og vipps har man en sunn jord og sunne planter. Jorda må beskyttes mot sol og vind, ellers dør organismene og sopp som er i en frisk jord

Har begynt å plante foodforest:

her er maisplanter som står i fyllmassejord med woodchips:

Har på langt nær nok woodchips så må finne på en måte og få tak i mer, trenger til hele skråninga på oversiden og det er endel

 

Så enn så lenge må jeg spare litt på den og bare ha den rundt plantene:

driver og graver ut slike hyller slik at vannet ikke bare renner ned men tilfører fuktighet til plantene

 

 

Hver morgen er jeg ute og plukker ting til juicemaskina og til en salat

Det som er ferdig nå er spinat, salat, reddik, rabarbra, appelsiner, gressløk, vårløk, timian, ruccola, persille

Vi pleier ha spinat og rabarbra i juicen, det er faktisk digg I alle fall om man legger til ananas og epler og litt druer

 

Men du nå må jeg fortelle noe som gjør meg så glad, gjett hvem som får fersken i år eller:

Det er så fantastisk 😀

Det som også er gøy er at kiwibærplantene vokser:

Jorden i beddene er skikkelig mørk, nesten sort etter å ha hatt woodchips oppå i et år 🙂

Har tatt noen stiklinger av fesrkentreet og da jeg sjekket i går så har de begynt å få blader JIPPI

Det som ikke er så jippi er salat og jordbærstativene:

Måtte plante jordbærene et annet sted for de trivdes ikke i det hele tatt, men i woodchips trives de:

Nok om woodchips og over til litt rydding eller mangel på sådan

 

Rot rett og slett

Når man bruker mye tid ute, er det helt klart at det blir bomba inne, det sier seg selv så i dag gikk jeg løs på badet.

Måtte nesten bruke verneutstyr for å komme inn der.

Får besøk av bestevenninna mi i juni og så fant jeg ut at om jeg begynner å rydde nå, så er det sikkert sånn høvelig bra en gang til neste år…men såklart alt hjelper 🙂 Derfor legger jeg en video nederst i innlegget for å motivere meg selv til å komme i gang:

Marie Kondo

Kanskje du også blir motivert?

Nå skal jeg ut og hente litt salat siden det hjelper på samvittigheta ettersom jeg spiste en halv pose sjokokuler akkurat nå 🙂

 

CU og takk for besøket <3

9 kommentarer
    1. så koselig å få være med deg ut i den frodige hagen din ,dette er jo fantastisk ,har jo sådd jeg også men her går det veldig sakte selv med fiberduk over ,kanskje jeg kan begynne på redikk ,og urter såklart men ikke salat det er lenge til om det ikke skyter fart over natten :=)

      1. Ja nå gror det men hele hagen har blitt ørken (men ikke på de stedene jeg puttet woodchips i fjor, så nå ønsker jeg meg masser av woodchips, det er jo helt fantastisk. Behøver nesten ikke vanne. Håper temperaturen hos deg blir slik at du kan plante alt du vil <3

    2. Du har muskler ja!

      Og woodchips! Aldri hørt om det men det ser jo revolusjonerende (vanskelig ord) ut rett og slett 😀 Det spirer og gror og vokser både i utmark og hage og i muskler 🙂
      Lag deg en fin tirsdag 🙂

      1. Hahaha ja endelig 😀 Tipper legen min som sa at jeg måtte begynne å trene får helt sjokk hahaha Ja ikke sant! Alle sier jo at plantene dør om man bruker woodchips men det tilfører næring i årevis. Eneste er at man ikke må blande det ned i jorden. Hørt om flere som ikke behøver vanne engang når de har woodchips. Tusen takk og ha en super dag fine deg Mette <3

    3. Du får jo ikke bare trim på den maskinen, men tenk på alle musklene du får av hagearbeidet ditt. Kjempefint blir både hagen og musklene din. Kos deg videre i våren. Klemsiklem:)

    4. Flink du – det er bra med muskler og tomater fra egen hage. Nå regner det så da gror det enda mere men vi trengte regn nå så vi kan ikke klage. Har kjøpt meg lesebriller fra kiwi,en fin opplevelse og lese små skrift ute trøbbel. Har kjøleskapet fullt av mat men venter litt med mat. Har nok av pålegg så det er bare melk jeg må skaffe av og til. Ha en fin kveld.

    5. Oh du muskuløse, freske førkja – klart æ så musklan 🤩😉 Herlig når man begynner å oppdage at man har fler enn man trur, for å si det sånn, hehe
      Og takk for rundturen i hagen..jøsses som du står på med alt mulig..er søkkimponert over deg 🥰
      Håper du får en flottersfin kveld 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg