Hage-update, det er vår <3

Hei alle sammen

Pollenallergien er i full blomst, det er også våren.

Har drevet å kløyvd ved og det var ikke godt for kroppen, den brånekter, men nok om det.

Well, inne vokser agurkgardinen så det holder:

og paprika og søte små tomater

Har sådd litt Hellig basilikum og det blir litt av en priklejobb, heldigvis liker jeg å prikle:

litt om Hellig basilikum:

Hellig basilikum, også kjent som tulsi, er en urteplante som har en lang historie med bruk i ulike kulturer over hele verden. Den botaniske betegnelsen er Ocimum tenuiflorum eller Ocimum sanctum, og den er spesielt høyt verdsatt i hinduistisk kultur, der den betraktes som hellig og ofte dyrkes nær templer.

Hellig basilikum har blitt brukt i ayurvedisk medisin i tusenvis av år for sine potensielle helsemessige fordeler. Den anses å ha adaptogene egenskaper, som betyr at den kan bidra til å øke kroppens motstandskraft mot stress og sykdom. Den har også blitt brukt for å fremme mental klarhet, redusere betennelse, og styrke immunforsvaret.

I tillegg til sin medisinske bruk, brukes hellig basilikum også som et krydder i matlaging, spesielt i indisk og sørøstasiatisk mat. Bladene har en karakteristisk duft og smak, som kan være både pepperaktig og søt, og de legger til en unik smak til retter.

Hellig basilikum har en rik kulturell arv og har blitt dyrket og verdsatt av mennesker i århundrer. Den har en spesiell plass i hinduistisk religion og tradisjon, der den brukes i seremonier, ritualer og tilbedelse. Med sin allsidighet og potensielle helsemessige fordeler, fortsetter hellig basilikum å være en verdifull plante i moderne bruk så vel som i historiske og kulturelle kontekster.

Gleder meg til å tørke den å prøve 🙂

Inne er det jungel:

Har planter over alt, så jeg heiv ut appelsintreet som ikke er helt fornøyd med ganske lave natt-temperaturer:

Har begynt å plante ut endel, siden det er så mye inne. Rukkola:

 

Og de første gulrøttene er i jorda:

I dag smakte jeg min første asparges, fantastisk smak, tander og uten trevler. Disse er plantet fra frø og blir 3 år i sommer:

Løk og hvitløk plantet i høst:

Spinaten storkoser seg:

Purreløken har overvintret og så kom et rådyr og spiste de helt ned til bakken men de kom opp igjen:

Siden vi har mange skråninger skal jeg utnytte dem max i år. Prøvde å plante ut søtpotet men den døde, så plantet jeg noen under en duk og de klarer seg:

Har plantet litt frø også og så snart plantene kommer opp blir det woodchips rundt for å holde på fuktigheta og gi næring til jorden under

Jeg kjøpte noen røtter av spares også i fjor, de sliter litt. Tror jorden var litt hard og de skal få et tykt lag woodchips de også så snart litt flere kommer opp:

Gressløk:

Det er som et lite eventyr å tusle rundt i hagen og nå begynner frukttrærne og smykke seg med vakre blomster. Søtkirsebær:

Har satt sammen 2 slike til sukkererter og erter av armeringsjern:

og så er skråninga fylt hele veien med woodchis, klar til å ta i mot planter:

Gitaristen sveisa to slike stativer til aspargesbønneplantene:

Fersken:

Solbær:

Noen som vet om dette er Filtkongslys?:

Hvis man graver litt i woodchipsen ser man den hvite microsoppen som kan strekke seg enorme lengder og flytte næring mellom planter Det er ganske fantastisk:

Kiwibærbuskene har begynt å få blader. Jeg krysser fingrene og håper det blir kiwibær i år:

Kiwibærplante:

Jordbær som skal være hvite og smake ananas/banan:

I drivhuset er det nesten umulig å bevege seg. Tror jeg må prioritere å få lagd et langt plantebord med hylle til neste år:

  

Jeg fortalte at jeg skulle prøve å dyrke bl poteter på samme måte som man gjør med søtpoteter. Altså at man tar av utvekstene og roter dem og vet du hva eller?! Det går helt fint :D:

Veldig spent på om det blir mange poteter.

 

Satte i høst en haug med greiner i potter med sand ute og nå begynner de å våkne og lage røtter:

Disse blå klokkene er så vakre så jeg delte dem og plantet 22 små tuer til så om noen år er det store tuer med disse hele veien opp skråninga mot veien:

Her er søtpoteten under den hvite duken ute:

Så fikk jeg 2 store stubber til å ha rundt på tomta, greit å kunne sette seg og hvite beina litt innimellom

Det var litt update. Er I full gang med utplanting og det er så kos <3

Ha en fin kveld <3

2 kommentarer
    1. Ser ut som du har nok å gjøre denne våren og sommeren også, og avlingen blir kanskje like stor som i fjor 🥰 Ja allergisesongen er i full blomst den også, og jeg har fått merke det. Trodde først det var etterdønninger av forkjølelsen, men det er nok bjørka… Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg