“Å Plante Grønnsaker om Våren – En Kilde til Glede og Tilfredshet”

Å plante grønnsaker om våren kan være en kilde til stor glede og tilfredshet.

Våren gir oss muligheten til å starte på nytt, og å se små spirer dukke opp av jorden kan være en spennende og gledelig opplevelse.

Det å plante og dyrke egne grønnsaker gir meg en følelse av selvstendighet og selvforsyning.

Jeg blir mer bevisst på hvor maten kommer fra når jeg følger den fra frø, og fordelene med å redusere avstanden den har reist før den havner på tallerkenen min.

I tillegg til å være en kilde til glede og tilfredshet, kan planting av grønnsaker også ha en positiv innvirkning på miljøet.

Ved å dyrke egne grønnsaker kan vi redusere behovet for å kjøpe importerte grønnsaker, og dermed bidra til å redusere utslippene som kommer fra transport.

Alt i alt kan planting av grønnsaker om våren være en flott aktivitet som gir oss glede og tilfredshet, samtidig som vi kan gjøre en positiv innvirkning på miljøet. Vinn, vinn <3

Allerede er det mange hundre planter i spisestua:

 

I drivhuset i dag plantet jeg gulrøtter i kartong. Jeg prøver meg på vintersåing.

Kartongene står ute under åpen himmel og så satser jeg på at de spirer når de mener det er vår og varmt nok

 

30 nye tomatfrø:

Det største frøet jeg skal prøve meg på i år er mango:

Har lagt mangofrøet i en pose inni litt fuktig kjøkkenpapir, så nå er det bare å krysse fingrene.

Noen som har fått til en mangoplante?

 

Hvordan system har du på frøene dine?

 

Det kommer til å bli mye potter når alt skal prikles og pottes om så nå har jeg lagt en plan:

Hyller og skobrett. Det var egentlig gitaristen som sa det med hyller 🙂

Er det 4-5 etasjer sier deg seg selv at man får utnytta plassen mye bedre.

 

Plantet kamillefrø i en skråning. Jorda er ennå kald og det er minusgrader på nettene. Blir spennende å se om det går.

Skal fylle på litt mer jord i den store blomsterpotta:

og så tenkte jeg å prøve å direktes der også, salat, spinat og kanskje ruccola

Bildet over er fra i fjor.

Midt i potta planta jeg asparges i fjor, veldig spent på om de har overlevd vinteren siden det ennå er masse is oppi potta.

 

Planta jordbærspinat i dag, her er litt fakta om planten:

Jordbærspinat (Chenopodium capitatum), også kjent som blodbeger, har små frukter som ligner på bær, men de er egentlig ikke bær i botanisk forstand. Fruktene kan minne om små røde perler eller dråper som er spiselig, men smaken varierer fra plante til plante og avhenger av vekstforholdene.

Noen mennesker beskriver smaken av jordbærspinat som mild og litt søt, mens andre mener at det er en lett syrlig smak. Smaken kan også påvirkes av når fruktene høstes, da de kan smake søtere når de er fullmodne. Men generelt sett vil ikke smaken av fruktene på jordbærspinat være like søt og intens som smaken av ekte jordbær eller andre bær som vanligvis brukes som mat eller snacks. Bladene kan brukes som spinat.

Bladene på jordbærspinat (Chenopodium capitatum) inneholder flere næringsstoffer, blant annet vitamin C, vitamin K, vitamin A og folat. De inneholder også mineraler som kalsium, jern, kalium og magnesium. I tillegg har jordbærspinat høyt innhold av antioksidanter og fiber. Å inkludere bladene på jordbærspinat i kostholdet kan bidra til å opprettholde et sunt og næringsrikt kosthold.

 

God helg 🙂

 

Takk for besøket og velkommen igjen <3

 

 

 

8 kommentarer
    1. så spennende med jordbærspinat ,aldri hørt om det,måtte google og da ser jeg det finnes på plantasjen her hos oss,om jeg får mulighet til å kjøpe før det blir tomt aner jeg ikke ,men hadde vært artig å prøvd den ja,her spirer ruccolaen ,så får jeg noe å blande i salaten

      1. Vet du jeg hadde heller ikke hørt om den før. Synes også den hørtes skikkelig spennende ut 😀 Så herlig med ruccolaen 🙂 Har du prøvd flerårig ruccola? Jeg plantet det for noen år siden Den er mindre enn den som er ett-årig og litt bitter synes jeg 🙂

      1. Det blir litt ompotting ja hahaha Det er jo såååå koselig å følge litt med hver dag i vinduskarmen om det spirer og gror, man kan bli glad bare av å sitte å se litt på dem 🙂 Det blir digg når man kan begynne å plante mer ute 😀 Glede på Box <3

    2. Du er ivrig og flink med såing og planting av alt mulig 😀 Og det er jo spennende å se hva det blir til av alt man sår 😀
      Her er mye som blir artig å følge med på fremover – det er helt sikkert 🙂 Og ganske fornøyelig å kunne gå ut og plukke sin egen salat 🙂 Lag deg en fin søndag du!

      1. Det er så godt å dyrke litt selv, behøver jo ikke være mye 🙂 Dyrker du noe i år eller har planer om? I fjor var jeg litt dårlig på å merke plantene og det resulterte i mange spennende planter En av dem ble butternut-squash og den ble så god at den må jeg prøve meg på. i år også 🙂 Tusen takk og ha en fiiin dag Mette <3

    3. Jeg tror jeg holder meg til jordbærplantene fra i fjor 😀 Og kanskje plante noen nye 😀 I fjor sådde jeg tomatplanter og fikk masse tomater 😀

      Fin dag til deg også!

      1. Jordbær er jo såååå digg og så mange sorter å velge mellom 😀 Vi planta Regina i fjor fra frø, utrolig gode bær. Tomater er jo superdigg, vi skal ha masse tomater i år. Hadde helt glemt å så noen bifftomater så de sådde jeg i går. <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg