Liten rundtur i hagen

To tider på døgnet liker jeg ekstra godt. Tidlig på morgenen før fuglene begynner å våkne og når sola begynner å gå ned.

Det er noe så fredfylt med disse tidene.

På morgenen går jeg litt rundt og planlegger dagen og koser meg med en våknekaffe men først er jeg ute og mater ekorn og småfugler

og starter livekameraet.

 

Men nok om det, i dag var planen å få opp disse tidlig slik at solcellepanelet kunne stå å lade hele dagen:

 

Passe å starte dagen uten de store bevegelsene oppi bollen. Gikk lett som smør 🙂

 

Etter det tusla jeg litt rundt, her er foresten de opphøyde plantekassene vi lagde. Nå mangler det bare vortepapp inni dem og

så jord, masse jord: 

Så tror jeg vi går for armeringsnett som vi lager buegangen til klatrevekstene med.

 

Har foresten reddet et tre som jordrottene nesten tok kverken på. Tror det er ferskentre, noen som vet? Eneste dumme er at det er

et podet tre, noe som vil si at den nederste treet er et type tre og den øverste er fersken. Alt over den nederste delen er dødt

 

Så mye til de deilige ferskenene! Og på toppen av alt måtte jeg love gitaristen og ikke kjøpe flere trær,

bare pga det valnøttetreet som jeg kjøpte som blir sånn 30 meter høyt, snakk om skjiten

Foresten hva er forskjellen på en busk og et tre? Kan jo kjøpe noen busker, aprikosbusk og ferskenbusk, kiwibusk og appelsinbusk? 😀

 

Største bragden jeg har gjort i dag. Henta ut et bord av edderkoppkjelleren, helt alene. Jeg er stolt av meg selv:

Etter det fikk jeg tynna litt ut i noen plantekasser og det ble mye bedre:

 

Planta resten av det jeg tok opp i utekasser med lokk, spent om de klarer seg er meldt ganske kaldt på natta fremover.

 

Det ene epletreet er blitt skikkelig skjeivt, dels pga jordrottene og så kommer det nesten ikke epler. I dag fant jeg ut hvorfor.

Epletrær må være flere for å lage epler. Hvis du havner på en øde øy på får du ikke en haug med barn liksom, det sier seg selv

så jeg fikk henta det andre epletreet som jordrottene nesten kverka i for-fjors-fjor:

Det er sånn bittelite

 

Har også fått høytrykkspylt plattene i helga, så er de klare til beising når ånden kommer over oss (noe jeg ikke tror skjer dette året;))

Platten ble jo ikke direkte vakker men ren er den: 

Etter det ble det alt for varmt for en vaskekte nordlending

 

 

Var bare en ting å gjøre, gå inn

 

Man blir så slapp av litt hetesjokk. Det er ikke ofte jeg ønsker litt snø men akkurat i dag hadde det vært digg med en dukkert

Nå er det natta her. Ekornmatestasjonen skal fylles på i morgen tidlig men i natt lyser den slik den pleier:

 

Det er den roen som kommer inn i kroppen når man tusler rundt og kikker i hagen på kvelden.

Ikke mer skal gjøres annet enn å nyte den siste tiden før man hopper i loppekassa. Til kvelds i dag ble det pannekaker, og kakao

Lurer på de som bor i det lille huset ute på øya, hva de gjør. Kanskje de holder på å smøre skiver med salami og brunost og koker en

kjele kakao de også? I alle fall nå er det natt her og det er natt der. Jeg håper du får en god natt og vakre drømmer <3 I morgen er en helt

ny dag og den, den kan du fylle om du vil 🙂

 

Natta alle hekser og troll, nisser og dverger, prinsesser, engler og kommelpunger. Pass opp for krokofanter og drøm søtt <3

16 kommentarer
    1. Flott plass du har.. også det fien drivhuset da.. Litt kjedelig med di jordrottene som ødelegger..men virker som du tar det “med et smil”…hva annet kan man gjøre.. 🙂 Fint med slike fredelige tider på døgnet..og en kaffekopp på morgenen ..deilig 🙂 Klem og fin kommende uke til deg <3

      1. Tusen takk <3 De bor jo også her så vi må finne en grei måte å dele (selv om det ikke virker som det er i vokabularet til jordrotter, for de spiser alt) Skal man ha fred og fordragelighet må man finne løsninger og ikke være langsint 🙂 Det er de fineste tidene, helt klart og så kos å gå rundt å se på alt som har vokst litt og det man har gjort den dagen Godklæm og nydelig uke til deg også <3

    2. Hei på deg!
      For et lekkert drivhus du har der da 😀 !!!

      Lag deg en fin kveld videre – og forresten så er det snart natta – så god natt! 😀

    3. ja en må ha 2 forskjellige epletre om en vil ha avling og det tar gjerne noen år før trea begynner å bære frukter ,når det gjelder ferskentreet er det synd at toppdelen er ødelagt ,men blir jo spennende å se hva slags tre du nå får frem :=) jeg kjøpte en hengeselje ,den døde etterhvert ,men så begynte det å komme friske skudd fra rota ,det var grønnpil ,så nå er det grønnpil i hagen og ikke hengeselje hi hi ,likte lyslenka i drivhuset ditt da og du er du redd det blir kaldt i drivhuset så legg en fiberduk over kassene om natten eller et tynt laken ,om dagen kan du ta det av

      1. Mornings 🙂 Ja trærne sto sammen de første årene men så ble de angrepet av rådyr og jordrotter så jeg flytta det ene. Satt og leste litt og mange ferskentrær blir kryssa med plomme visstnok og plommer liker jeg 😀 Så du fikk grønnpil 🙂 Gode det er noe som overlever og vokser 😀 Takk for tips 🙂 Har gått bra i drivhuset til nå men jeg planta noen av spirene derfra og ut i utekasser. Litt redd det kan være for tidlig men skitt au må jo ta noen sjanser (har lokk over dem nå 🙂

      1. Mooornings søs <3 hm, kanskje jeg må bygge et minihus som det er plass til deg inni? 😀 Jeg elsker minihus. Kine tenkt meg å kjøpt ei stor tomt og satt opp en hel minhuslandsby med masse dyrking av grønnsaker 😀 Gooodklæmme <3

    4. Det er så stilig det lille huset ute på “øya”. Jeg liker slike ting som er litt som ingen andre har, litt forseggjort med lys og utemøbler gjør liksom susen for stemningen.

      1. Tusen takk Lillian <3 Ja de tingene man lager selv blir jo alt annet enn hva alle andre har og så blir det akkurat slik man lager dem 🙂 Ha en super dag, her skinner sola <3

    5. Ja, natten var god uten krokofanter den. Nå har jeg vært til legesjekk på morgenen og etterpå sjekket jeg at alt sto bra til i mine minihus. Hjelp, du har jo til og med lys hos deg ute på øya. Så fint. Jeg er ikke ferdig med min gård enda, og jeg vet ikke om jeg vil ha den ute heller, annet enn til bilder kanskje en dag. Herlig med vår, men jammen kan vårsola nesten brenne. Kos deg i skyggen når det trengs. Klemsiklem:)

      1. Så bra <3 Håper det gikk bra hos legen 🙂 Lager du minihus? Minigård? Ja jeg bruker solcellelyslenke. Har ligget nedsnødd under is hele vinteren men fungerer helt fint. Tusen takk og kos deg med denne fine dagen du også <3 klemme 🙂

    6. Ja da, hos legen var det som vanlig. Jeg strever med høyt blodtrykk ved stress, og stress er det jo hele. Men det er jo viktig å sjekke at ikke annet er feil, og det er det ikke. Jeg må jobbe med å finne min plass i livet jeg har nå, og det er vanskelig!!! Å bygge minihus fikk meg til å slappe så godt av. Jeg lager en liten gård, det ligger bilder på bloggen da. Barnebarnet synes det lignet Flåklypa, men for meg er det en gammel gård vi en gang hadde nær oss, men som er revet og borte. Nyt våren. Klem 🙂

      1. Sjekk ut breathing and hight blood pressure på youtube 🙂 Jeg stresser også selv om jeg prøver å la være. Så bra at alt annet er i orden <3 Uff da vennen min. Største klemmen på vei <3 Oi, jeg må inn å sjekke bloggen din 😀 Så herlig da 😀 Det er noe av det koseligste å sitte og bygge miniatyrer <3

    7. Tusen takk for turen. Det første bilde var stilig. Drivhuset ser liksom ut som en kirke – mangler bare kors på taket og klokker. Men dette var fint. Og her blir det masse fine grønnsaker. Håper alt som heter jordrotter holder seg vekk. Det samme tenker jeg om rådyr, elg og andre dyr som har lyst på mat. Er snart på vei inn i drømmeland. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg