Hvordan “Back to Eden” filmen inspirerte meg til å endre min hagepraksis

Hei på dere

 

For en stund siden så jeg dokumentarfilmen “Back to Eden” og det endret måten jeg tenkte på å dyrke mat og plante planter for alltid. Filmen handler om en mann som bruker en enkel og naturlig tilnærming til planter, frø og trær og oppnår bemerkelsesverdige resultater. Jeg ble så imponert av hvor vakker og produktiv hans hage var og ble inspirert til å endre min egen tilnærming til det å dyrke litt mat selv.

Den sentrale ideen i filmen er å bruke naturens egne metoder for å skape sunne og produktive hager. Filmen viser hvordan du kan bruke naturlige teknikker for å forbedre jordens struktur og hvordan woodchips holder på fuktighet sånn at man nesten ikke behøver å vanne annet enn spirer, frø og små planter.

 

En av de største endringene jeg gjorde i vår hage etter å ha sett filmen var å legge et lag med organisk materiale, woodchips (oppkvernede greiner med løv eller nåler) på toppen av jorden. Dette laget hjelper til med å forbedre jordens struktur og redusere vannbehovet ved å beholde fuktigheten i jorden. Det hjelper også til med å forhindre ugressvekst, noe som sparer tid og krefter i hagearbeidet.

Jorden her var full av leire og så dårlig at det var lite som vokste, men i fjor etter å ha dekket noen steder med woodchips begynte ting å skje. Det vokste friske, store planter og frukt og grønnsaker alle steder jeg plantet 😀

En ting jeg lærte fra filmen er at uansett hvor dårlig og kompakt jorden din er, begynner den å bli bedre med en gang man legger at lag woodchips på den.  Når det regner fungerer woodchipsen som en kompost-te for jorden under og du får en levende jord som plantene elsker og de blir sterke og sunne.

Til slutt har “Back to Eden” filmet inspirert meg til å tenke mer kritisk på mine egne vaner og praksiser i hagen min. Jeg har lært at det er mulig å oppnå fantastiske resultater ved å bruke naturlige teknikker og å arbeide sammen med naturen, i stedet for å kjempe mot den.

Jeg vil gjerne oppfordre alle som er interessert i hagearbeid å se filmen “Back to Eden”. Det vil gi deg inspirasjon og ideer til å endre din egen praksis og vil hjelpe deg å bygge en sunn og produktiv hage på en naturlig og bærekraftig måte.

Her er filmen om du synes det høres spennende ut: https://www.youtube.com/watch?v=6rPPUmStKQ4

Det ligger ennå litt snø på tomta her og jeg klarer nesten ikke vente på våren <3

Håper den kommer snart 🙂

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg