Hageupdates og litt til :)

Reklame | Lady August art

Hei på dere 😀

For en varme det er midt på dagen og det skal bare bli varmere noe som ikke er godt nytt for en reinspikka nordlenning

Synes jeg så opp i 28 grader og det gidder ikke jeg, så jeg har fått opp utedusjen

Kobla rett på hageslangen, så nå vet dere hvor dere finner meg neste uka 🙂

 

Galleri Havstad i Drøbak har fått en haug kruseduller så det er bare å dra innom der og siden jeg er ekstra glad i kruseduller lagde jeg noen nye

Tror jeg må ramme inn en slik med sjokolade fra butikken til meg selv 😀 Viktig å gi seg selv ting man liker iblant <3

 

I hagen har jeg flere veldig gode nyheter

Bananfrøet har spirt etter flere måneder! :

Det kan fort ta et halvt år før de frøene spirer har jeg lest og det er OM de spirer så du kan tenke deg jeg ble glad

Kom over denne i dag:

Akkurat i det jeg hadde planta ut squash og meloner så begynte det å blåse gammelerik her, så plantene ser ut til å ikke være helt Tipptopp og dermed fikk jeg panikk og slengte frø rett i bakken og i disse pottene. Hadde det så travelt at jeg glemte å merke.

Lagde en kjempejobb til meg selv for jeg pleier ikke vanne i woodchipsen men nå har jeg frø rundt om og er ikke sikker på hvor så i dag vannet jeg i flere timer, puh

 

Søtpotetslipsene jeg planta ble litt forskjellig resultat, noen slips døde helt og noen få overlevde. Til neste år skal jeg starte dem litt før og ha dem i vann inne til de danner masse røtter før jeg planter dem ut. Greit at man lærer nye ting hele tiden :

I morgen er det salat til middag. Så deilig å kunne gå rett ut å plukke

Aspargesen skal få stå ett år til før vi begynner å høste den:

Visste du at snegler ikke foretrekker grønnsaker som er røde (det lærte jeg å år):

Planta i fjor Regina jordbær som har en helt særegen fantastisk god smak. Den smakte så godt at jeg har planta 100 nye planter i år fra frø og fordelt dem rundt på hele tomta.:

Sorten Regina danner ikke utløpere og produserer jordbær hele sommeren. Planten kommer igjen hvert år.

Disse blå blomstene vokser på hele tomta og de er så fine :

Det å ha hage handler for meg om å prøve og feile litt. I fjor planta jeg tomater under kirsebærtreet med supert resultat.

Eneste er at fugler elsker kirsebær og de kan fort gjøre fra seg på plantene, derfor planta jeg en hag med tomatplanter rett i bakken med woodchips rundt, må nok støtte plantene opp etterhvert:

Favorittis NUDE mango, 80 % mango:

Må nok bunkre litt opp ettersom det blir enda varmere

Mer jordbær rett i plenen med woodchips:

For sikkert 10 år siden kjøpte jeg et epletre og her er det:

Rådyrene har spist alt over bakken og jordrottene det som var under bakken men i år for første gang, blomstret treet!

Tror jeg får  verdens minste epletre med frukt i år hahahaha <3

 

Poteter satt i bøtter og så bare glemt av:

Bildet over har jeg planta quinoa og bladbete. Har ikke peiling på hvordan spirene ser ut til noen av de plantene men at det er ugress der er helt sikkert. Litt vanskelig å luke når man ikke vet.

 

Begynner heldigvis å bli mindre planter som skal i bakken. Har en jordskokk i bøtte ettersom man ikke skal plante jordskokk fra matbutikk i bakken. De kan gi sykdom derfor må man kjøpe settejordskokk og det har jeg gjort

Det kan se ut til å bli en fantastisk rik frukthøst for trærne er fullstappa av minifrukt:

Jeg beskjære pæretreet hardt for å få frukt i plukkehøyde, det er jo greit å slippe stige:

Det gjorde jeg med plommetreet også men det har blitt sykt bredt:

men dere..gjett en gang hvem som satte i et gledeshyl i dag?!

Potetene som jeg satt i woodchips i november/desember spirer!!!:

Det er utrolig og fantastisk 😀

I ene skråninga har jeg planta knutekål, kålrabi og purreløk:

Lager hyller i skråningen og fyller rundt plantene med woodchips. Da renner ikke vannet ned skråninga på overflaten når det regner:

Settepoteter planta i vår (de har ikke spirt ennå):

potetene er bare lagt på plenen og så er det woodchips over dem.

Minihusene står ute hele vinteren og de klarer seg bra:

og når kvelden kommer lyser de opp i hagen

Må ta en liten vårrengjøring på dem, men det er fort gjort:

Nå skal jeg se om jeg finner en film og kose meg med. Håper dere har hatt en fiiiin dag <3

CU og takk for besøket <3

 

1 kommentar
    1. Du verden så mye som gro hos deg. Dere har mange fine og sunne middager og se frem til. Varmt er det men bra at det blåser litt. Det er tørt og brannfare så man må være forsiktig. Var litt over 2 timer i skogen i går. Visse deler av kroppen ville ikke samarbeide så det ble en tur med noen ulemper. Men det var en fin tur og til alt hell ikke så mye folk ute heller. Men var svett da jeg kom igjen så det smakte med en dusj når jeg kom hjem. Håper du ikke smelter i varmen og drikker nok. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg